Waar moet je in hemelsnaam beginnen

Stel, je wilt een nieuwe website.

Omdat je net begonnen bent of toe bent aan een doorstart.

In een ideale wereld is dat het begin van een true love story.

Tussen jou en je webdesigner. En uiteindelijk tussen jou en je klanten.

Maar ja.

Je moet eerst deze vraag beantwoorden.

‘Where do I begin’

Wat is slim om te doen: eerst je teksten schrijven of eerst je webdesigner aan het werk zetten? Of doe je dat tegelijk?

Webdesigners zijn geweldig

Ze zien dingen die jij en ik niet zien, en creëren dingen die jij en ik niet kunnen creëren. Ze geven vorm en kleur aan jouw visie en het karakter van je bedrijf. En geven de bezoekers van je website een geweldige ervaring.

Een geweldig webdesign is echter geen garantie voor succes.

Een website (laten) ontwerpen zonder te weten wat je erin wilt hebben, is alsof je een doos versiert zonder te weten wat voor cadeautje erin zit.

Mijn ervaring is dat het meestal verwarring oproept als je eerst met het ontwerp begint en daarna pas met de inhoud. Of als het design een al te groot stempel op de inhoud zet.

Drie voorbeelden uit mijn eigen praktijk.

Voor een klant schreef ik tekst voor de homepage. Daar had de vormgever een plan voor, dat onder meer bestond uit een extra groot lettertype voor de koppen. Zo groot dat er slechts één woord in paste. Prima voor productcategorieën (‘Sokken’). Maar niet handig als je koppen wilt maken met meer smaak en verhaal.

Een volgende klant liet me haar nieuwe logo zien. Prachtig hoor. Het logo bevatte echter ook tekst die niets extra’s toevoegde. Iets met ‘licht in je kracht’ of ‘kracht in je licht’, daar wil ik vanaf zijn. Het was een hele toer om zowel klant als designer ervan te overtuigen dat het slimmer was om er een sterke tagline bij te zetten.

En voor een andere klant schreef ik copy voor zijn aanbod. De vormgever bleek te werken met een stramien waarin de tekst in losse blokjes over de pagina verspreid werd. Zo had ik de tekst echter niet opgebouwd. Natuurlijk wel in korte alinea’s met goeie koppen. Maar door het lukraak naar links en rechts verspringen van de tekst, werd de logische samenhang verbroken.

Drie voorbeelden van hoe onhandig het soms verloopt. Zo gaat het gelukkig niet altijd. Regelmatig zitten we drie m/v sterk rond de tafel. Ik, een webdesigner en onze klant. Zo kunnen we goed inhoud en de vorm afstemmen. Ideaal.

Maar eenhoorns bestaan niet en de werkelijkheid verloopt zoals gezegd meestal rommeliger.

Hoe ga je slim te werk als je een nieuwe website wilt? Alleen al erover nadenken kan overweldigend zijn. Mijn voorstel is dat je eerst naar de inhoud en de structuur kijkt, dan de copy maakt en daarna het design laat doen.

Wat wil je

De allerbelangrijkste eerste stap is weten wat je wilt met je bedrijf. Dit lijkt een inkoppertje. Toch wordt deze stap nogal eens overgeslagen of halfslachtig gezet.

Je moet moeilijke vragen beantwoorden en praktische keuzes maken. Wie zijn je ideale klanten, welke waarde bied je en hoe verpak je die waarde in je aanbod? Wat is je visie, hoe ga je te werk? En waarin verschilt jouw aanpak van anderen? Je moet je concurrenten kennen, omdat het de alternatieven zijn waaruit je klanten kunnen kiezen.

Hierbij hoort ook kiezen wat voor ‘merk’ je wilt zijn. Dat klinkt een beetje brr. Maar als solo ondernemer ben je nu eenmaal meer dan een privépersoon. Je bent je eigen merk, dat paradoxaal genoeg niet over jou gaat. Kies hoe je gezien wilt worden en wat je wilt laten zien. En houd daarbij ook rekening met wat belangrijk is voor je ideale klant.

Niemand kan dit moeilijke werk voor je doen. Waar jouw bedrijf over gaat, bepaal jij en jij alleen. Het is belangrijk dat je hierover van tevoren goed nadenkt. Ook al verander je later misschien weer van mening.

Veel solo ondernemers schrijven eigen content en copy. Andere werken liever met een specialist die het proces in goede banen leidt. Ze maken gebruik van hun ervaring en vakkennis over onlinecommunicatie. (En voorkomen buikpijn, hoofdbrekens en slapeloze nachten.) Een goeie copywriter vraagt niet alleen het hemd van je lijf (en meer dan dat), ze zal je ook helpen bij het doorhakken van al die moeilijke knopen.

Order!

Je weet wat je wilt en waar je voor staat. Dan mag je nu gaan nadenken over de structuur waarin je het wilt presenteren. Hoe kun je de bezoekers van je website helpen bij het maken een goede beslissing?

Dat betekent vragen beantwoorden als: welke webpagina’s wil je op je site, hoe zijn die onderling gelinkt, wat wil je dat bezoekers doen, komt er een blog op, etc.

En hoe wil je dat de homepage eruitziet, nog even los van alle toeters en bellen. Kom jij erop met een quote naast je hoofd, of een opt-in voor een e-book? Laat je daar ook je dienstenaanbod zien? En hoe presenteer je eventuele referenties van klanten?

Wil je je diensten op één plek neerzetten of op verschillende pagina’s? Hoe wil je dat bezoekers contact met je opnemen? Ga je via je site direct verkopen?

Als je van tevoren over deze zaken nadenkt, ga je goed voorbereid het gesprek met je webdesigner in. Zet al deze informatie vooral op papier. Dan heb je een handig raamwerk voor de inhoud en de vorm van je website. Natuurlijk is het knap ingewikkeld om dit allemaal te bedenken. Daarom help ik mijn klanten altijd bij het bepalen van de structuur van hun website.

Schrijf of laat schrijven

Je weet wat je wilt, en hoe je die informatie wilt presenteren. Dan kun je het nu (laten) opschrijven. Jouw visie en verhaal bepalen de woorden die je gebruikt. Kies die daarom zorgvuldig. Dan zullen ze je boodschap versterken en je lezer de goede kant op sturen. Omdat je precies weet wat je wilt en waar je voor staat, kun je clichés en vage algemeenheden voorkomen.

Alles wat je moet weten over schrijven voor internet vind je inmiddels wel op … internet. Googel er maar op.

Wat je niet zult vinden is welke woorden er specifiek voor jou zullen werken! Het is aan jou om uit te vinden welke woorden er bij jou en bij je klanten horen.

Wanneer het schrijven toch niet lukt komt dat meestal doordat je niet precies weet wat je wilt zeggen. Je hebt je visie nog niet helder of kan de waarde van je dienst nog niet benoemen. Dat moet je eerst oplossen. Mijn klanten vinden het fijn dat ik ze ook hierbij help.

Hier alvast wat inspiratie van mijn hand:

Wat zou jij zeggen

Authentiek of niet, dat is de vraag

Don’t go into the light

Zelfs clichés kunnen moe worden

Haal de passie uit je business

En dan: hup naar je webdesigner!

Je weet wat je wilt met je bedrijf, hoe de structuur van je website wilt en hebt de webcopy klaar. Met al die info kun je op zoek naar een webdesigner. Haar taak is het om te bepalen welke vorm het beste bij de inhoud past. En een aantrekkelijk en vooral gebruiksvriendelijk platform te maken voor jouw copy en content.

Bij de meeste solo ondernemers groeit het geld (nog) niet op de rug. Daarom is het extra belangrijk om goed beslagen ten ijs te gaan. Want aan een prachtig visueel ontwerp dat je ondernemersdoelen niet ondersteunt, heb je niets. Als inhoud en vorm niet passen, kun je twee dingen doen. De inhoud koste wat kost erin persen. Of opnieuw beginnen. Beide schiet niet op.

Zeker als je net begint is een simpel maar wel professioneel ontwerp prima. Mits je ervoor zorgt dat de inhoud relevant is voor je doelgroep. En als ik je een hart onder de riem mag steken: zelfs met middelmatig geschreven content en copy kun je scoren – als het maar de juiste snaar bij je doelgroep raakt. Weten wat je wilt en met wie je dat wilt, geeft een happy end aan elke true love story 😊.

Over de schrijver

Els Brouwer | contentcoach & online copywriter

Els Brouwer is contentcoach en online copywriter voor zelfstandig dienstverleners die wat te vertellen hebben maar (nog) niet weten hoe ze dat het beste kunnen doen. Download haar e-book over het vermijden van clichés in webteksten.