Wat ik leer van mijn gitaargoeroe

Tijd geleden schreef ik dat ik eigenlijk een singer-songwriter ben.

Dat was een aperte leugen.

Ik mag dan wel een voorstander zijn van unplugged marketing en slow content.

In het echt zing ik niet en ik speel ook geen gitaar.

Tenminste, niet op dat moment.

Maar dat is veranderd. Ik heb namelijk een Fender Classic gekocht, een akoestische westerngitaar. En tijdens het oefenen heb ik een aantal dingen geleerd die ik graag met je wil delen.

Stalen snaren zijn de hel

En het duurt 43 dagen voor zich eelt op je vingertoppen heeft gevormd.

Au!

De eerste weken kon ik krap vijf minuten oefenen. Dan deden mijn vingertoppen gewoon te veel pijn. Inmiddels gaat het beter en kan ik makkelijk een uur met m’n gitaar spelen.

Gitaren raken ontstemd

Dat met die stalen snaren is best een lastig dingetje.

Maar wat ik nog lastiger vind, is dat ik mezelf terugzie in die gitaar.

Mán, wat kan die vals klinken! Elke paar dagen moet ik hem weer stemmen.

Zo voel ik me ook vaak. Vals en ontstemd.

Als je al een tijdje meeleest, heb je ongetwijfeld gemerkt dat ik een uitgesproken mening heb over online marketing en -communicatie. Ik krijg er af en toe een punthoofd van.

Van marketingpiramides. Van ondernemersprinsessen. Van valse schaarste. Van shiny challenges. Van Gouden Bergen met Hoofdletters.

Ik kan er zó van in de weerstand schieten dat elke keer als ik iets voor mezelf wil schrijven – voor jullie dus – ik mezelf in de weg zit. Dan kan ik me er alleen nog maar tegen afzetten en komt er niets uit waar jij wat aan hebt. Alleen valse tonen.

Komt een copywriter bij de coach

Hier lees je trouwens over een coach die bij de copywriter komt.

Lang verhaal kort.

– Ja maar, zoals zij het doen vind ik verschrikkelijk.
– Klopt. Deal er maar mee. Je verzoent je en gaat je eigen weg, of je kapt ermee.

In de afgelopen 12 jaar is er veel veranderd. Wat er níet is veranderd is dat ik nog steeds met enorm veel plezier samen met klanten werk aan hun onlinecommunicatie. En echt, ik heb de grootste lol met ze (en zij met mij 😊). Mijn klanten wéten dat ik eigenlijk heel aardig ben. Geen negatieve zeikerd.

Er zijn zo ontzettend veel solo ondernemers zoals jij en ik. Die iets kunnen, anderen daarmee willen helpen en zo hun brood willen verdienen. Die met hun klanten in contact willen komen, zonder hun ziel aan de marketingduivel te verkopen.

Daarom beloof ik je dat mijn volgende blog updates alleen nog maar positief en waardevol zullen zijn (maar word niet boos als er toch nog een enkele vrijdagmiddag-rant doorheen sijpelt …).

Laatste les: je ziet niet wat je goed doet

Dus ik zit te pielen met mijn gitaar, en ga een beetje googelen.

Nou, er ging een overweldigende wereld voor me open. YouTube barst van de filmpjes over hoe je het moet doen, strummen, flatpicken, akkoordenschema’s en tabs lezen.

Maar weet je wat het is? Ik leer het meest van een jonge kerel van twee meter, die om de week met een gitaar op z’n rug naar mijn huis fietst. Mijn gitaargoeroe luistert naar mijn spel, ziet wat ik goed en fout doe, en geeft handigheidjes en advies over hoe ik het beter kan doen. Hij denkt ook met me mee over leuke liedjes om te oefenen.

Er zijn vast mensen die zichzelf gitaar hebben leren spelen. In één week. Via internet. En nu voor uitverkochte zalen staan.

Voor mij werkt het zo niet. Ik heb echt iemand nodig die naast me staat en meekijkt.

Hetzelfde geldt voor het runnen van je bedrijf en communiceren met je klanten via contentmarketing. Je struikelt over de blauwdrukken en bewezen succesmethodes. Als je die leest weet je precies welke stappen je moet zetten.

Maar hoe je die concreet vertaalt naar jouw bedrijf en jouw klanten, dat weet je dan nog steeds niet. Vaak heb je toch een blinde vlek voor zowel je eigen waarde als de valkuilen waar je steeds weer in struikelt. En zeker in het begin is het allemaal te veel om te overzien.

Daarom kunnen we niet zonder gitaargoeroes en coaches.

hulp nodig?

Samen sparren werkt.

Stuur me gerust even een mailtje

Let’s intake!

Els Brouwer | contentcoach & online copywriter

Ben jij solo-ondernemer en wil je serieus werk maken van je online zichtbaarheid? Wil je stoppen met aanrommelen maar met een strak plan de boer op? Ik help je graag.

Geef je op voor een intakegesprek. Dan bespreken we samen waar jouw klanten zitten en hoe jij ze het beste kan bereiken.