Waarom ik niet betaal voor jeweetwel

Noem me ouderwets.

Maar ik doe dus niet aan Facebookadvertenties.

Meer dan tien jaar geleden begon ik met mijn onderneming.

Eerst een beetje aangerommeld.

Na een marketingcursus van een dag ging het crescendo.

Adverteren was toen nog een vies woord

Dat deed je niet.

Beetje betalen voor aandacht.

Je keek wel link uit.

Het was not done om je boodschap in het gezicht van iemand te duwen die daar niet op zat te wachten.

Beter was gewoon een beetje de aandacht trekken.

Door op te vallen. Leuk te doen. Goede verhalen te vertellen. Vooral door goed werk te doen.

Dan trok je vanzelf klanten aan. En inderdaad, zo werkte het voor mij.

Maar ja, toen was Mark F* Zuckerberg nog niet geboren

En hadden we nog geen Facebook.

Ik weet dat sommige collega-ondernemers duizenden euro’s uitgeven aan advertenties op Facebook.

Mijn tijdlijn is er in elk geval van doordrenkt – op elke vier ‘gewone’ berichten staat minimaal één gesponsord bericht.

Voor mij voelt het een beetje … smotsig.

Alsof je betaalt voor seks.

En zó ontzettend irritant, die ads.

Hoewel ze nog schijnen te werken ook.

Met de nadruk op nog.

Facebook is niet van jou

Als we nu even niet kijken naar het negentiende-eeuwse censuurbeleid van Facebook (waarvan bijvoorbeeld deze prachtige – meer dan 30.000 jaar oude – Venus van Willendorf het slachtoffer was).

Niet naar hun bedenkelijke rol in de verspreiding van fake news.

Het gaat ze niet om jouw bedrijf.

Als ze willen, veranderen ze in het holst van de nacht hun alchemistische algoritmes.

En is tout online in rep en roer.

Via Facebook willen verkopen is alsof je je huis bouwt in de tuin van iemand anders – je kunt elk moment op straat komen te staan. Facebook wil vooral Facebook groot maken. Dat is hun goed recht natuurlijk, maar geen goed nieuws voor jou.

Als ondernemer heb je een online platform nodig

Waar je klanten kunnen zien wie je bent en wat je in huis hebt. En heel belangrijk: waar jij zelf de slingers ophangt en waarvan jij zelf de openingstijden bepaalt.

Ik geloof niet dat een platform waarvan iemand anders de touwtjes in handen heeft daarvoor de beste optie is.

Zijn advertenties altijd zinloos

Ik heb een aantal klanten die veel gebruikmaken van Facebook ads (en die ik trouwens met alle plezier voor ze schrijf :-)). Deze ondernemers zijn echter geen starters of kleine krabbelaars. Ze lopen al een tijdje mee en hebben inmiddels veel bereikt. Ze hebben een grote online communicatiemix waarin ze naast deze ads ook volop onder meer hun blog, e-zines en podcasts inzetten.

Maar als je net begint – of net als ik liever eigen baas over eigen platform bent – is het niet zo’n goed idee.

Wat kun je dan wel doen?

Je website koesteren. Blogartikelen schrijven en via meerdere kanalen verspreiden. Een nieuwsbrief versturen.

Dat klinkt inderdaad ongelooflijk saai. Bijna ouderwets zelfs.

Maar het werkt (nog steeds).

 

 

Over de schrijver

Els Brouwer | contentcoach & online copywriter

Els Brouwer is contentcoach en online copywriter voor zelfstandig dienstverleners die wat te vertellen hebben maar (nog) niet weten hoe ze dat het beste kunnen doen. Download haar e-book over het vermijden van clichés in webteksten.