Plofcontent of slow content

Doe jij maar wat met je blogartikelen, e-books en nieuwsbrieven – met je contentmarketing dus?

Niet doen.

Contentmarketing zonder doel is als een kip zonder kop.

Even is het grappig maar daarna bloedt het dood.

Je hebt een praktijk, een atelier, een bureau

Plus een nieuwe website.

En nu moet je de boer op. Je moet zichtbaar worden.

Neem dat wat mij betreft trouwens vooral niet te letterlijk.

Zichtbaarheid is imo meer dan je glossy gevisageerde toet op Insta of Facebook.

Zichtbaar via contentmarketing

Wat ik bedoel is dat je je specialisme, visie, ervaring en aanpak niet geheim moet houden. Het zou dom zijn om je klanten ernaar te laten raden. En er is een heel goede manier om dat te doen, namelijk via contentmarketing.

Contentmarketing is zinvolle en inspirerende info geven aan je doelgroep, los van verkoop. Die info kun je aanbieden in blogartikelen en e-books, maar natuurlijk ook in video, webinars en updates op sociale media.

Klanten krijgen je in de gaten. Dienstverleners die niet zichtbaar zijn bestaan niet. Misschien krijg jij vooral via netwerken of mond-tot-mondreclame klanten. Maar ook dan zul je zichtbaar moeten zijn. Aanstaande klanten verwachten dat. Ze willen toch vaak eerst online wat meer over je te weten komen.

Je laat zien wie je bent. Sokken kun je bestellen via een webshop waarvan je de eigenaar niet kent. Maar een coachtraject of een blogabonnement? Dan wil je weten met wie je in zee gaat. Of die persoon bijvoorbeeld wel een beetje leuk is.

Je laat zien wat je weet en kunt. Door te schrijven en praten over je specialisme mét oog voor de behoefte van je klanten (dus niet in afstandelijk jargon) toon je je deskundigheid en betrokkenheid.

Je laat zien waar je voor staat. De ene dienstverlener is de andere niet. Ook al bedien je dezelfde doelgroep, jouw aanpak kan nét anders zijn. Omdat je hebt ervaren dat het alleen op die manier werkt. Of omdat jij bepaalde waarden belangrijk vindt en die verwerkt hebt in je aanpak.

Ik zie, ik zie een grote shiny bubbel vol met plofcontent

Natuurlijk zit je contentmarketing niet in een of ander abstract vacuüm. Het staat altijd in dienst van wat je met je bedrijf wilt bereiken.

Maar sommige dienstverleners leggen in hun online communicatie wel heel erg de nadruk op contentmarketing. Alles wat ze publiceren is gericht op de verkoop van events en trainingen. Sterker nog: je krijgt alleen maar van ze te horen bij een lancering, als ze iets van je willen. Niet om gestaag een goede relatie met je op te bouwen.

En dan krijg je dus plofcontent. Met die hijgerige taal. Met die clichés. Met die kulverhalen die nergens over gaan.

Ik wil een lans breken voor slow content

Want ik vind het ontzettend jammer dat zoveel leuke dienstverleners niet gehoord en gezien worden in al het plofcontent-geweld. Die denken: ‘moet ik dan ook …’ en dus maar niets doen.

Slow content staat tot plofcontent als een biologische boerderijkip tot – inderdaad – een plofkip.

Slow content is een eerlijke manier om met je doelgroep te communiceren. Met empathie. En met het goede verhaal.

Slow content bestaat uit artikelen of video’s en dergelijke met waardevolle inhoud die een bedrijfsleven lang meegaan.

Slow content betekent dat je de tijd van je lezers niet verspilt. Die je alleen post als je wat te melden hebt.

De eerste stap naar slow content

Je hoeft heus niet te formuleren waarom je ’s morgens je bed uit rolt.

Maar een beetje idee over wat je met je content wil, voor wie het is bedoeld en wat je wilt delen, is wel handig.

Misschien heb je wel gehoord van een zgn. contentmarketingmissiestatement. (Vreselijke term inderdaad.)

In zo’n statement staat:

1) op wie je je richt,

2) wat je ze voorschotelt en

3) wat ze eraan hebben.

Het slaat de brug tussen jou en je klanten, en verklaart wat je publiceert, voor wie en waarom zij het belangrijk zullen vinden. Als jij dat helder hebt, heb je een voorsprong op veel anderen. Het helpt je ook bij beslissingen om iets wel of niet te publiceren.

Dit is het mijne:

1. Zelfstandig dienstverleners die met mensen werken
2. Adviezen over online copywriting en contentmarketing
3. Kennis plus zelfvertrouwen om te communiceren op de manier die bij ze past.

Let wel, dit gaat dus over mijn contentmarketing. Als het gaat over de marketing van mijn diensten is het andere koek.

Maar goed.

Bovenstaand heb je vast elders al eens gelezen.

De grote vraag is: voor wie, waarom en waarvoot schrijf en publiceer jij?

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.