Authentiek of niet authentiek, dat is de vraag

Heb je haar weer met d’r clichés.

Vergeef me. Het komt gewoon doordat ik een zwak voor woorden heb.
Gesproken, gedacht of geschreven.

Want woorden brengen in beweging. Woorden zijn energie. Wat je zegt of denkt heeft betekenis. Voor jezelf en voor degenen die het horen of lezen.

Noem me gerust een word nerd (wurd nurd!)

Dus als ik jeuk krijg als mensen met holle frasen strooien, ligt dat aan mij.
En niet aan hen.

Terug naar ‘authentiek’, dat – op z’n zachtst gezegd – best wel een beetje een marketingcliché-dingetje is geworden.

Je bent niet gewoon jezelf, maar ‘je authentieke’ zelf.
Je bent niet zomaar coach, maar een ‘authentieke’ coach.
Je hebt niet zomaar inspiratie, maar ‘authentieke’ inspiratie.

Geen idee wat er precies mee bedoeld wordt.

Ik heb het weleens gevraagd aan iemand die zich een ‘authentieke coach’ noemde. Maar het enige wat hij deed was z’n schouders ophalen en zeggen dat ‘het maar woorden’ zijn.

Nou, dan heb je me

Sinds 2007 ben ik online copywriter en contentcoach.
Maar ik ben opgeleid als historicus.

Tijdens mijn studie middeleeuwse geschiedenis ben ik om de oren geslagen met het begrip ‘authenticiteit’. Een van de vakken die ik volgde was Diplomatiek: oorkondenleer. Oorkonden waren nogal belangrijk – zoals officiële aktes nu nog steeds zijn – omdat je er bijvoorbeeld eigendomsrechten aan kon ontlenen. Zeg maar: van wie welk stuk land was.

Er werd er nogal eens een vervalst.

Dus of een oorkonde origineel en echt en betrouwbaar was – dat wil zeggen authentiek – was wel een dingetje. Aan de historicus de schone taak om de authenticiteitskenmerken ervan minutieus te onderzoeken. (Trouwens, ook valse oorkonden zijn interessant, want waarom nam iemand de moeite?)

Echt of onecht, daar ging het om.

Dat kleeft nog steeds aan het begrip ‘authentiek’. Vind ik dan hè.

Ben jij betrouwbaar, origineel, geloofwaardig?

Wat je zegt (of schrijft), dat ben je.

Ik schreef al eerder over het belang van je merkstem, hier en hier en hier.

Welke woorden je gebruikt en welke verhalen je vertelt, de toon waarop je dat doet en hoe consistent je hierin bent. Al die dingen bepalen je merkstem (brand voice), je verbale identiteit: hoe jij en bedrijf overkomen bij anderen, wat ze ervan vinden en wat ze erbij voelen. Daar schemeren – als ’t goed is – jouw persoonlijkheid en het karakter van je bedrijf doorheen. Zo onderscheid je je van anderen.

Je merkstem is niet hetzelfde als je persoonlijke stem.

Je persoonlijke stem is de unplugged, ongefilterde versie van jezelf.

Als je voor je bedrijf schrijft, gebruik je je merkstem. Die heb je gecreëerd en ontwikkeld, in lijn gebracht met wat je wilt uitstralen en hoe je wilt klinken, afgestemd op de luisteraar. Natuurlijk zit jouw persoonlijkheid erin – anders valt het ook niet vol te houden.

Misschien voelt dat kunstmatig, niet-authentiek.

Maar laten we wel wezen: jij bent niet je merk. Je valt er niet 1-op-1 mee samen. Zelfs niet als ondernemer. Zelfs niet als iemand zegt dat ze met jou in zee wil, vanwege jou.

Als je merkstem samenvalt met je persoonlijke stem heb je een probleem.

Want wat gebeurt er als je productlancering mislukt en je teleurgesteld op de bank zit? Of als je tegen je zin in een vechtscheiding belandt? Je kunt je merkstem geen antidepressiva geven …

Je merkstem opereert niet in een vacuüm. Het gaat er niet alleen over hoe jij wilt klinken, maar ook over wie ernaar luistert. Je ideale klant bijvoorbeeld.

Als je niet elke keer opnieuw het wiel wilt uitvinden, kan het handig zijn je merkstem vast te leggen in een stijlgids: een setje regels voor het schrijven van copy en content. Over vocabulaire, grammatica, taal, toon en stijl: al die zaken die nodig zijn in je online communicatie. Gewoon een paar A4’tjes met jouw hoogstpersoonlijke do’s en don’ts – die natuurlijk niet in beton zijn gegoten. Want jij verandert en je klanten veranderen.

Handige richtlijnen voor jezelf, maar zeker ook voor anderen met wie je samenwerkt, zoals virtual assistants, vormgevers of tekstschrijvers. En omdat je bewust kiest hoe je wilt communiceren, worden je copy en content ook beter. Zo’n stijlgids maakt het bovendien makkelijker om consistent en coherent je merk uit te dragen: van sneeze page en 404-melding tot algemene voorwaarden en autoresponders.

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.