Zelfs clichés kunnen moe worden

Zelfs cliches kunnen moe worden

Sommige mensen denken dat ik alles wat ik schrijf zo uit m’n mouw schud. Ogen dicht en huppekee.

Quod non.

Het komt ook mij niet aanwaaien. Ik ben heus niet met een vocabulaire van hier tot gunter geboren. Maar ik heb er – in tegenstelling tot jou misschien – wel lol in om te blijven zitten en te schrappen en schaven tot het goed is. Tot het klinkt zoals ik wil dat het klinkt.

En daar horen geen clichés bij.

Veel coaches en trainers hebben ’t op hun blog of website over hetzelfde: persoonlijke ontwikkeling, gelukkig en weerbaar worden, een beetje tevreden met jezelf, met je gewicht, met je verleden.

Voor je het weet wemelt het web van de wollige welzijnswoorden.

O, wacht …

Alles halen wat erin zit
Authentieke keuzes maken
Direct aan de slag
Effectief communiceren
Handvatten meekrijgen
Helder krijgen
Helemaal jezelf worden
Het beste uit jezelf naar boven halen
In het licht gaan staan
In je kracht gaan staan
Je intuïtie volgen
Je passie ontdekken
Je problemen transformeren
Je waarom vinden
Jezelf vinden
Manifesteren
Mindset
Neerzetten in de wereld
Uniek

Deze psychobabbellingolijst kan natuurlijk veel langer. Je weet er zelf vast ook nog wel een paar.

Ik zet ‘m hier niet neer om je een rotgevoel te geven. Want er is an sich niks mis met die woorden. Maar het is alleen zo f*cking jammer dat iedereen ze zo ontzettend veel gebruikt dat ze hun krachtige betekenis  hebben verloren en sleets geworden zijn (en verbeeld ik ’t me nu, of straalt dat ook een beetje op jou af?).

Zelfs clichés kunnen moe worden. Van zichzelf voornamelijk.

Het is niet dat je anderen opzettelijk kopieert. Maar omdat sommige woorden nu eenmaal bij een bepaald vakgebied horen, kun je makkelijk in de val trappen van taal die iedereen gebruikt.

Natuurlijk wil jij niet klinken zoals iedereen. Jij wilt gewoon je eigen stem laten horen. Want daarmee onderscheid je je van alle anderen (en het laten horen van je eigen stem kost ook de minste moeite).

Wat kun je doen om je woorden kracht bij te zetten? Ik zou zeggen: stop met die kleurloze clichés.

Kijk of er goeie synoniemen zijn, bijvoorbeeld op www.synoniemen.net. Voor elk woord vind je vele andere woorden, die wellicht beter passen bij jou en bij je onderneming. Is het echt ‘mindset’, of toch gewoon ‘houding’ of ‘inzicht’?

Pak er een woordenboek bij. (Of check www.vandale.nl). Gebruik altijd het beste, meest geëigende woord voor wat je wilt zeggen.

Check de mails die je van klanten hebt gehad. Welke woorden gebruiken zij? ’t Mooiste is als ze vers van de lever geschreven zijn, met lekker raw taalgebruik.

En laat gewoon zien wat je bedoeltshow, don’t tell. Wat bedoel je precies met ‘effectief communiceren’ of ‘je problemen transformeren’. Vertel wat jouw karakteristieke invulling is, met een voorbeeld uit je praktijk of testimonials. En wees specifiek: geef rugnummers, kleuren en alle andere details.

Om toch nog een beetje gezellig af te sluiten – want alles met een knipoog geschreven, hè lieverds – deze clip van Van Kooten & De Bie: Zoek jezelf. Enjoy!

Let’s intake!

Els Brouwer | contentcoach & online copywriter

Ben jij solo-ondernemer en wil je serieus werk maken van je online zichtbaarheid? Wil je stoppen met aanrommelen maar met een strak plan de boer op? Ik help je graag.

Geef je op voor een intakegesprek. Dan bespreken we samen waar jouw klanten zitten en hoe jij ze het beste kan bereiken.