Expert of niet, dat is de vraag

– Nee.
– Je bent de enige in Nederland die alles weet van die dingen.
– Nee.
– Je bent er nota bene op gepromoveerd.
– Nee.
– Je bent de enige die ze kan repareren!
– Nee.

Dialoog tussen mij en een klant

Beetje atypische klant, dat wel. Hij onderhoudt en repareert al decennia moeilijke dingen. Meestal werk ik met ondernemers die met mensen werken. Zijn vrouw (wel een typische klant) wil graag dat ik ook hem help met zijn nieuwe bedrijfswebsite. Dus vooruit.

Ik mag hem geen ‘expert’ noemen

Ook al staat hij qua vakkennis en ervaring op eenzame hoogte in zijn branche.

Geen valse bescheidenheid. Hij weet best wat-ie waard is. Maar je slaat jezelf nou eenmaal niet op de borst. Als anderen dat willen doen: prima. Bovendien leert hij nog dagelijks bij. Dus wie is hij om de grote broek van dé expert aan te trekken. Ze zien hem al aankomen op de werkvloer.

Specialist, dat mag wel.

Dat vindt hij een goede beschrijving van wat-ie is: ‘iemand die zich vooral bezighoudt met die dingen’. Hij hoeft daar zelf geen kwalificatie aan te hangen.

De duvel en z’n ouwe moer noemt zichzelf thought leader

Of goeroe, influencer, autoriteit. Of expert.

Begrijpelijk wel. Je leest overal dat je vooral niet bang moet zijn om jezelf als ‘expert’ te positioneren. Je moet je ‘expertstatus’ laten zien. Voelt dat niet goed? Dan moet je maar beter je best doen om erin te geloven. Als jij er al niet in gelooft, hoe kan je klant er dan in geloven?

Ik weet het niet.

Je bent niet 123 expert

Als je ergens een paar blogartikelen over hebt geschreven, ben je nog geen expert.

Een keer een eigen boek schrijven en publiceren, maakt je nog geen boekenexpert.

Toevallig een paar dingen goed gedaan in je bedrijf? Dan ben je nog geen ondernemersexpert.

Je bent wel een ervaring rijker. Ervaringsdeskundig hooguit. Maar geen expert.

Er waart zelfs een meme rond dat je instant expert wordt door het lezen van vijf boeken over een onderwerp.

Maar geloof me: je bent geen expert als je meer weet dan je buurvrouw. Alleen in het land der blinden. Je weet wel, waar eenoog koning is.

Ik vrees voor de mensen die met deze ondernemers in zee gaan.

Of vind je me een haarklover?

Misschien denk je: wat maakt dat nou uit, expert of specialist. Maar voor mij hebben woorden nu eenmaal gewicht. Niet om betweterig te zijn. Maar helder en zorgvuldig.

In mijn bescheiden mening is de term ‘expert’ geen relatief begrip. Of je wel of niet een expert bent, hangt niet af van hoe weinig mensen jouw kennis delen. Wel van de absolute diepte en reikwijdte van je expertise en ervaring.

Een raketwetenschapper. Dát is een expert.

De man die moeilijke dingen repareert is niet mijn eerste klant die schroomt zichzelf expert te noemen. Maar door zijn hardnekkige weigering zichzelf te afficheren als expert betoont hij zich juist als een expert pur sang.

Een echte expert weet dat hij niet alles weet

Echte experts blijven leren.

Het zijn eeuwige studenten. Altijd nieuwsgierig en leergierig. Hoe meer je weet, hoe meer je je ervan bewust bent dat er nog zo veel te weten en te onderzoeken is.

Want elke casus is anders. Elk apparaat is anders. Daarom leer je bij en deel je onbekommerd je kennis. Probeer je nieuwe ideeën en strategieën. Bovendien zijn er vast anderen die meer of net zoveel weten als jij (tenzij je die raketgeleerde bent natuurlijk).

Een echte expert plaatst zichzelf niet op een voetstuk

Niet omdat je bang bent ervan af te vallen. Maar omdat je oog hebt voor de verhouding tussen jou en je klanten. Je wilt je niet boven je klanten plaatsen en zo hun eigen verantwoordelijkheid afnemen.

Je vergroot je de afstand tussen jou en anderen door jezelf in de positie van alleswetende expert te plaatsen.

Omdat jij de expert bent en het allemaal weet, sluit je je af van kritiek, fouten toegeven of iets anders dat je deskundigheid bevraagt. Je gaat van luisteren naar en werken met je klanten, naar beter weten wat goed voor ze is dan zijzelf.

Jezelf zo hoogschatten is gewaagd, vooral als je er ook echt in begint te geloven.

Adam Galinsky deed onderzoek naar de link tussen macht en het kunnen zien van andermans perspectief. Daarvoor deelde hij deelnemers in twee groepen in. De ene groep deed oefeningen waardoor ze een gevoel van macht kregen. De andere groep deed oefeningen die juist hun gebrek aan macht benadrukten. Uit een test na afloop bleek dat de eerste groep zich minder goed kon verplaatsen in iemand anders. Galinsky concludeerde hieruit dat er een omgekeerd evenredig verband is tussen de hoeveelheid macht die je hebt en hoe open je staat voor andermans perspectief. Hoe meer macht, hoe minder empathisch.

Een echte expert laat zich expert noemen

Het is niet aan jou om jezelf expert te noemen.

Je kunt jezelf 100 keer een expert noemen. Maar het is 100 keer sterker en waarachtiger wanneer anderen dat doen. Wanneer zij je die eretitel geven omdat jij iets ontzettend goed doet.

Bewaar die term dus vooral voor anderen. (En voor jezelf, als het ontkennen ervan overgaat in koketteren …)

‘Ja maar Els, mijn expértstatus dan!’

Ken je de KLT-factor nog?

Mensen willen je kennen, leuk vinden en vertrouwen voordat ze iets van je kopen. We willen waar voor ons geld. We kopen niet van hosselaars of hobbyisten.

Vertrouwen in jouw deskundigheid, kennis en ervaring is belangrijk. Iemand die jou vertrouwt, koopt iets van je. Als iemand twijfelt aan wat je kunt, niet.

Maar dat gaat dus wel verder dan jezelf expert noemen.

Onderschat je kennis en werk- en levenservaring niet! Jij beschikt over waardevolle kennis in je specialisme. Er zijn mensen naar je op zoek. Omdat ze hulp nodig hebben om een obstakel te overwinnen of gedrag te veranderen. En jij bent de specialist op dat thema.

Hoe creëer je dan wel dat vertrouwen?

Lever goed werk.

Werk met je klanten, deelnemers, opdrachtgevers. Doe je best en leer elke dag bij.

Laat het zien.

Schrijf erover. Vlog erover. Podcast erover. Insta voor mijn part erover. Maar wees zichtbaar. En laat vooral ook je eigen mening en visie horen.

Laat anderen het woord doen.

Laat anderen vertellen hoe goed je bent. En je desnoods een expert noemen. Via via & mond-tot-mond reclame werkt prima om vertrouwen en een goede reputatie op te bouwen. Zowel online als offline.

En noem jezelf voortaan lekker specialist.

Grosso modo dezelfde betekenis, maar zonder die zweem van eigenpijperij.

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.