Don’t go into the light!

Poltergeist.

Wie is er niet groot geworden met deze Spielberg horrorfilm uit 1982, remake in 2015.

‘Don’t go into the light!’ is een iconische quote uit deze film, want hoofdrolspeelstertje Carol Ann deed ’t natuurlijk toch – in het licht stappen.

Waarop ze jammerlijk verdween.

Het is meer dan 30 jaar geleden dat ik deze griezelige film zag.

Telkens als ik nu iets lees over ‘in je licht stappen’ schuift Carol Ann voor m’n geestesoog, met haar handjes op het tv-scherm. En dan denk ik onwillekeurig: ‘Nee, doe ’t niet!’

Rare associatie

Ik geef het direct toe. Maar hij is er wel. Dat is nu eenmaal de impact van de woorden die je gebruikt.

Sommige mensen worden warm en blij van ‘in je licht stappen’. Andere krijgen er jeuk van (of de bibbers, zoals ik).

Wat je zegt (of schrijft) dat ben je

En dat is helemaal waar wanneer je een bedrijf hebt. Welke woorden je gebruikt en welke verhalen je vertelt, de toon waarop je dat doet en hoe consistent je hierin bent. Al die dingen bepalen je merkstem (brand voice), je verbale identiteit: hoe jij en bedrijf overkomen bij anderen, wat ze ervan vinden en wat ze erbij voelen.

Het draait om jouw persoonlijkheid. Je hoeft heus niet je hele privé hebben en houwen in de strijd te gooien. Belangrijk is dat je keuzes maakt in wat je van jezelf laat zien. Wat je laat zien en wat je daarmee wilt zeggen, is helemaal aan jou.

Die stem heb je al

En het is absoluut de moeite waard om een uitgesproken merkstem te cultiveren.

Want je KLT-factor groeit. Jouw stem maakt een mens van vlees en bloed van je. Wij zijn geen IBM, Apple of ander groot bedrijf. Je bent – net als ik – een kleine ondernemer (klein qua aantal werknemers bedoel ik, niet qua impact of ambitie). Je hoeft je niet groter voor te doen dan je bent. Grappig genoeg doen grote bedrijven er juist alles aan om net zo menselijk te klinken als wij, niet zo corporate-ish.

Mensen – onze klanten – willen zaken doen (lees: trainingen volgen, in therapie gaan of een andere dienst kopen) met andere mensen. Vooral met degenen die ze kennen, leuk vinden en vertrouwen. Jouw stem maakt een echte vrouw (of man) van je en draagt bij aan je KLT-factor.

Want je wordt snel(ler) herkend door potentiële ideale klanten. Hoe jij de woorden en zinnen aan elkaar rijgt en de verhalen die je vertelt, maakt direct duidelijk of jullie bij elkaar passen of niet.

Zeg je vaak f*ck? Sommigen schrikt het af, anderen denken yes!

Want het schrijven van goeie copy en content wordt makkelijker. Natuurlijk moet je weten voor wie je schrijft, wat zij belangrijk vinden en wat je wilt bereiken. Maar als je ook weet hoe je wilt dat zij zich voelen bij het lezen van jouw copy of content – dus elke keer als ze jou tegenkomen – worden je copy en content nog aantrekkelijker voor je lezers.

PS Als je niet elke keer opnieuw het wiel wilt uitvinden, kan het handig zijn je merkstem vast te leggen in een stijlgids: een setje regels voor het schrijven van copy en content. Over vocabulaire, grammatica, taal, toon en stijl: al die zaken die nodig zijn in je online communicatie. Gewoon een paar A4’tjes met jouw hoogstpersoonlijke do’s en don’ts – die natuurlijk niet in beton zijn gegoten. Want jij verandert en je klanten veranderen.

Handige richtlijnen voor jezelf, maar zeker ook voor anderen met wie je samenwerkt, zoals virtual assistants, vormgevers of tekstschrijvers. En omdat je bewust kiest hoe je wilt communiceren, worden je copy en content ook beter. Zo’n stijlgids maakt het bovendien makkelijker om consistent en coherent je merk uit te dragen: van sneeze page en 404-melding tot algemene voorwaarden en autoresponders. 

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.