Dus jij wilt een e-book schrijven …

Goed idee. Om meer dan één reden.

Eerst nog even dit.

In mijn vorige blog update was ik een beetje kort door de bocht. Vond ik ook.

Ik schreef wat ik allemaal niet goed vond aan veel e-books – zonder daar iets tegenover te stellen.

Hemeltje.

Alsof ik je met een stuurmanspet op vanaf de wal stond uit te jouwen!

Ietsje meer begrip graag voor die hardwerkende dienstverleners, Brouwer.

Oké.

(En een bekentenis: eigenlijk ben ik best jaloers op die dienstverleners. Want ze doen het toch maar eventjes – hun nek uitsteken en hun verhaal aan de de wereld vertellen.)

Daarom ga ik je nu een beetje op weg helpen met het schrijven van je e-book, mocht je er een willen schrijven.

Maar let op: dit is geen ‘Hoe schrijf ik een e-book in 18 minuten’-artikel.

Het schrijven van een e-book is een balanceeract tussen creatieve flow en structuur

Grosso modo verloopt het als volgt:

Je brainstormt over ideeën en kiest er zorgvuldig eentje uit.

Je bouwt een strakke structuur waarin je onderwerp het beste tot uitdrukking komt.

En je schrijft een spontane shitty draft die je straf redigeert.

Waarom zou je als dienstverlener überhaupt een e-book willen schrijven

Doe het niet omdat ‘men’ het zegt. Of omdat ‘iedereen’ het doet. Doe het alleen als het bij jou en je onderneming past en als je er zin in hebt.

Er zijn meer goede redenen.

Je kunt laten zien dat je niet van de straat bent – dat je goed bent ingevoerd in jouw materie.

Je kunt je e-maillijst ermee uitbouwen en meer mensen bereiken.

Het dwingt je om je kennis op een gestructureerde manier te boekstaven – waarbij je vanzelf merkt waar er nog hiaten zijn.

Waarover gaat je e-book

Misschien kies je ervoor om een aantal blogartikelen te bundelen, een presentatie uit te schrijven of een klein onderdeel van een workshop of training in de vorm van een e-book te gieten. Prima idee.

Besef in elk geval dat je het e-book niet voor jezelf schrijft. Je schrijft het voor je lezer, prospect of klant. Ik ga ervan uit dat je die door en door kent. Dat je weet waar ze van wakker ligt en droomt, wat ze nodig heeft.

Op welke vraag van jouw klant heb jij het goede antwoord?

Als je het nog niet weet, kun je het ook gewoon aan je aanstaande lezers vragen. Wat zouden ze van jou willen horen?

Laat je inspireren door vergelijkbare boeken, e-books, blogartikelen en dergelijke. Misschien kom je op een invalshoek waar je nog niet aan hebt gedacht. (Of misschien ontdek je dat iemand anders al precies heeft gedaan wat jij wilde doen. Tja. Dan moet je een ander plan trekken.)

Bepaal wat de centrale boodschap is van je e-book. Wat wil je dat de lezer weet als ze je boek van a tot z heeft uitgelezen?

Kijk kritisch naar je onderwerp en kies een vorm voor je e-book. Wordt het een stap voor stap handleiding, een persoonlijk verhaal gemixt met adviezen, een casestudie van je werk? Een mix van verhaal, theorie en concrete tips?

Schrijf je achterflap

Schrijf een korte samenvatting van je e-book die zo op de achterkant van het boek kan. Gewoon een paar – goedlopende – zinnen waar je boek over gaat.

Handig, want het scherpt je blik én je kunt direct antwoord geven als iemand vraagt waar je mee bezig bent: ‘O, ik ben bezig met het schrijven van een e-book voor … over …’

Timmer een stevige structuur voor je boek

Voordat je begint met het echte schrijfwerk moet je – en ja, dat klinkt directief en zo bedoel ik het ook – een globale structuur van je boek hebben.

Dit voorwerk is de belangrijkste helft van je werk.

Een goede structuur werkt als een routebeschrijving en ondersteunt je van de eerste tot en met de laatste letter. Het kanaliseert en vormt je ideeën, zorgt ervoor dat je gefocust blijft en behoedt je voor nutteloze zijpaden. Het houdt je tekst in balans omdat je ziet waar de hiaten zitten die je kunt opvullen.

Plus: je doet je aanstaande lezer een reuzegroot plezier omdat de tekst makkelijker te lezen en te begrijpen is.

Hoe maak je zo’n structuur?

Niet door een leeg document te openen en van boven naar beneden een inhoudsopgave te maken.

Wel door te brainstormen over je onderwerp, te mindmappen of door notitiekaartjes of post-it’s te gebruiken.

  1. Bepaal eerst hoeveel pagina’s je gaat schrijven.
  2. Deel je hoofdonderwerp op in subonderwerpen (hoofdstukken).
  3. Geef elk hoofdstuk een (werk)titel.
  4. Deel elk hoofdstuk op in alinea’s.
  5. Geef per alinea aan wat je wilt zeggen, in een zin of in een aantal steekwoorden.

Zorg dat je genoeg weet

Check de feiten. Ook al zit je kniediep in je onderwerp, een beetje onderzoek kan geen kwaad. Als je beweringen doet als ‘1 op de 7 werknemers heeft stress’ moet dat wel kloppen.

Geloof mij als ervaringsdeskundige (en nee, ik vertel je niet hoelang ik over m’n doctoraalscriptie heb gedaan): zet een limiet aan de tijd die je hiermee bezig wilt zijn. Zeg tegen jezelf: ik besteed hier één week aan of twee uur.

Er valt altijd nog wel wat uit te zoeken en voor je het weet verdwaal je. Het belangrijkste is dat je deze research hebt gedaan voordat je gaat schrijven.

Maak een schrijfschema – en hou je eraan

Als je alleen maar schrijft wanneer je zin hebt, is de kans groot dat het versloft. Spreek met jezelf af wanneer je het gaat doen.

Wees reëel. Kijk naar je agenda, denk aan alle verplichtingen die je hebt, en blok schrijftijd. Elke dag een halfuur? Elke zondagochtend twee uur? Wat jou past. Als je ’t maar doet.

Voor mijn schrijfprojecten gebruik ik een variant op de Pomodoro-techniek: 33 minuten schrijven en 10 minuten iets anders doen. Dat houdt mij ongelooflijk in de schrijfflow.

Zorg voor een omgeving zonder afleiding. Zonder familie, social media en e-mail. Je kunt zelfs de spellingcontrole in Word uitzetten. Ben je even verlost van die rode krinkeltjes.

Misschien werkt het voor jou goed om op een heel andere plek te gaan schrijven. Een rustig café, of juist een rumoerige koffiebar.

Schrijf een eerste versie

Het grote moment is daar. Jij. Gaat. Schrijven.

Je hoeft niet met het eerste hoofdstuk of de eerste alinea te beginnen. En zeker niet met je inleiding. Als je daarmee begint is de kans groot dat die erg lang wordt. En zo’n inleiding is echt niet het interessantste van je boek. Het gaat om de echte inhoud.

Sommige schrijvers corrigeren hun tekst tijdens het schrijven. Dat kan goed werken. Maar als jij merkt dat je daardoor uit je schrijfflow raakt: niet doen! Is alleen maar frustrerend. Laat die foutjes maar staan.

Snoer je innerlijke criticus de mond. Of geef haar een paar glazen wijn. Dan is ze zelfs genegen om wat je schrijft goed te vinden.

Schrijf vooral door!

Als je het even niet meer weet, denk dan aan een goede vriendin. Hoe zou je het tegen haar willen zeggen? Typ gewoon: Lieve M., ik wil je graag vertellen dat het belangrijk is om … en typ wat je haar wilt zeggen.

Schrappen en schaven

Je eerste versie is niet de laatste versie (misschien volgen er nog twee of drie).

Zelfs de beste schrijvers winnen aan een straffe redactie van hun boek.

Laat je tekst een paar dagen liggen en print de pagina’s dan uit.

Ga niet direct op het microniveau van de d’s en de t’s aan de slag. Neem even afstand en stijg boven je tekst uit. Herlees wat je hebt geschreven. Wees kritisch.

Kijk naar de structuur, heb je die goed uitgewerkt? Komt je punt duidelijk naar voren? Herschrijf waar nodig.

Kun je het korter zeggen? Doe dat dan! Schrap de onzin en de dubbelingen.

En check de grammatica en interpunctie.

Misschien kunnen deze blogartikelen je ook op weg helpen:

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.