Het geheim van goede titels

Lees de sequel: Mijn beste blogtitel ooit: Het geheim van goede titels.

Wil je dat de teksten op je website worden gelezen? Besteed dan extra veel aandacht aan de titels. Titels zijn enorm belangrijk bij wervende teksten. Bijvoorbeeld de titel van een artikel, of de kop boven een webpagina. Een goede titel trekt de lezer je tekst in.

Zonder goede titel kijkt de lezer niet eens naar je tekst. Bezoekers van je website zien eerst de titel van je pagina of artikel. Dan pas besluit hij/zij of de tekst de moeite en tijd van het lezen waard is. De meeste mensen lezen alleen de titel, slechts 2 op de 10 leest de rest. Daarom moeten webteksten scanbaar zijn. Hoe beter de titel, hoe groter de kans dat je tekst ook echt wordt gelezen.

Maar wat is nu een goede titel? Met welke titel trek je de aandacht zodat de bezoeker van je website verder leest?

Een goede titel is kort en valt op. Een goede titel wekt nieuwsgierigheid en licht een tipje van de sluier op. Een goede titel beschrijft ook het voordeel dat de lezer kan verwachten wanneer hij het stuk leest. Dus niet alleen het onderwerp van de tekst. Een overtuigende titel beloont de lezer in ruil voor zijn tijd.

Hoe schrijf je een goede titel
Schrijf eerst de titel, dan pas de tekst. De titel is een belofte aan de lezer. De titel vertelt wat de lezer ermee opschiet wanneer hij de tekst leest. De belofte moet natuurlijk eerst gemaakt worden, voordat hij kan worden vervuld.

Wanneer je eerst de content schrijft, werk je eigenlijk andersom. Hoe kun je een belofte nakomen die je nog niet hebt gedaan? Stel je daarom in de plaats van de lezer, en schrijf vanuit de belofte in de titel. Jij weet wat je klant nodig heeft; speel in op zijn behoeftes.

Gouden regel: spendeer de helft van je tijd aan het schrijven van de titels en de andere helft aan de tekst.

Goede titels …

  • zijn beloftevol
  • zijn uniek en specifiek
  • zijn geloofwaardig en intrigerend
  • roepen een sterke latente emotie op bij de lezer
  • wekken een reactie op bij de lezer – jaknikken, nee schudden

Beproefde ideeën voor het maken van goede titels

# manieren om …
Noem aantallen in je titel. Lezers vinden dat heerlijk; ze weten precies hoeveel informatie ze kunnen verwachten. Geef in de broodtekst een genummerde lijst van kenmerken van je dienst of tips, die je benoemt in de titel.

Het werkt het best wanneer je oneven getallen gebruikt. Maar mooie ronde getallen kunnen ook. Schrijf de getallen niet voluit, maar gebruik cijfers. Geen drie, vijf, zeven, maar 3,5, 7. Een cijfer blijft beter hangen dan een uitgeschreven getal.

  • 7 Manieren om je inbox beter te beheren
  • 10 Tips voor het schrijven van een goed artikel

Het geheim van …
Wat altijd goed werkt, is geheimzinnig doen. Je vertelt wel over het resultaat, maar niet over de manier waarop de lezer dat kan bereiken. Dat maakt uiterst nieuwsgierig! Vertaal waardevolle kennis in een echt voordeel voor de lezer.

  • Het geheim van overtuigend schrijven
  • Wat je altijd al had willen weten over …, maar nooit durfde te vragen

Gratis …
Zo’n directe titel komt gelijk ter zake, zonder omwegen. De lezer ziet gelijk wat zijn voordeel is. En gratis is een toverwoord.

  • Loopbaancoaching – nu 10% korting voor …
  • Gratis nieuwsbrief

Hoe …
Een vragende kop moet meer doen dan simpel een vraag stellen. Het moet een vraag zijn waarop je lezers het antwoord willen weten.

  • Hoe voorkom je dat reorganisaties mislukken?
  • Hoe zorg je ervoor dat je nieuwsbrief gelezen wordt?

Nieuw
Een nieuwstitel heeft genoeg aan zichzelf. Zolang het om echt nieuws gaat, natuurlijk.

  • Nieuw – workshops nu ook op zaterdag

Schrijf je nu in voor …
Deze directieve titel vertelt de lezer wat hij moet doen om een bepaald voordeel te halen.

  • Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief

Maak jij deze fouten?
Een heel krachtige aandachttrekker! Niemand houdt er immers van fouten te maken. Als jij je content goed hebt afgestemd op je doelgroep, scoor je echt wanneer je mensen helpt fouten te vermijden.

  • 3 fouten die je kunt maken bij het implementeren van …
  • Maak jij deze fouten tijdens het coachen?
  • 5 manieren om je cliënten weg te jagen

Wie wil er [nog meer] … ?
Een kop die zo begint brengt bij vrijwel elke lezer het ‘ik, ik, ik’-gevoel naar boven.

  • Wie wil er nog meer gelukkig zijn?
  • Wie wil er een succesvolle coach zijn?

Een snelle manier om …
Veel mensen zijn gek op snelle manieren om ergens van af te komen of iets te bereiken.

  • Een snelle manier om succesvol te …
  • Een snelle manier om van je … af te komen

Wat iedereen zou moeten weten over …
Mensen worden heel nieuwsgierig wanneer ze deze kop lezen. Je daagt de lezer ook uit: weet hij of zij het zelf eigenlijk wel?

  • Wat elke consultant moet weten over …
  • Wat elke manager moet weten over …

Geef mij [korte tijd], en ik geef jou …
De kop doet een heel sterke belofte aan de lezer, zoals alle goede koppen. Maar deze is extra effectief omdat hij ook nog eens belooft het in zeer korte tijd waar te maken.

  • Geef me 5 dagen en ik geef jou het geheim van de eeuwige jeugd
  • Geef me 3 minuten en ik maak een betere tekstschrijver van je

Als je nu niet … , krijg je later spijt
We willen allemaal graag ergens bij horen. Een kans op een financiële meevaller, een vakcongres of een hip feest, we hebben er een hekel aan niet uitgenodigd te worden.

  • Als je nu niet inschrijft voor het … , krijg je later spijt
  • Als je nu niet reageert op … , krijg je later spijt

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.