Doe alsjeblieft niet zo vaag

Vaag schrijven – ik vind het met afstand de grootste zonde van online ondernemers. Als je lezers niet direct begrijpen wat je bedoelt, surfen ze namelijk direct naar de website van een collega-ondernemer.

De belangrijkste functie van je teksten op internet – of het nu gaat om je website, e-zine of blog – is immers het overbrengen van je boodschap. Het enige wat je wilt is je lezer overtuigen jouw dienst af te nemen.

Je bent Mulisch niet

Of Kluun (toch?). Je bent een zelfstandig dienstverlener. Dus niks geen mooischrijverij, doe gewoon direct een appèl op de behoeftes van je prospect.

Deze 5 korte & krachtige tips gaan jou helpen bij het kiezen van de juiste woorden voor helder en effectief taalgebruik.

Tip 1. Gebruik woorden die de caissière van de supermarkt en ik ook kennen En dat bedoel ik heel serieus. Ik weet natuurlijk niets over haar opleiding of die van je andere lezers. Maar je maakt het echt iedere lezer makkelijk je boodschap te begrijpen wanneer je in gewonemensentaal schrijft. En dat hoeft echt geen jip-en-janneke-taal te zijn. Niet al te simpel, gewoon helder.

Tip 2. Schrijf actief en concreet Doe mij en andere bezoekers van je website een plezier en schrijf actief. Wij worden namelijk iebelig en sloom van passieve zinnen. Voorkom dat we uit verveling wegklikken door lekker actief te schrijven. Daardoor wordt je tekst direct, informatief en makkelijker te begrijpen.

Tip 3. Wees voorzichtig met jargon Elk vak heeft zijn eigen technische vocabulaire. Zo kan ik uren praten over scannability, persuasieve schrijftechnieken en infomarketing … En soms doe ik dat ook, met andere tekstschrijvers. Ik doe dat echter (vrijwel) nooit met mijn klanten. Die zouden schrikken en waarschijnlijk gillend weglopen. (Hoewel ik moet bekennen: een matig gebruik van wat zorgvuldig gekozen jargon kán je expertstatus versterken en zo je aantrekkingskracht op klanten vergroten 🙂 )

Tip 4. Vermijd lange zinnen Maak je zinnen niet langer dan ca. 12 woorden. Zo voorkom je dat je lezer halverwege het lezen de draad kwijt raakt.

Tip 5. Gebruik sterke woorden Krachtige, enthousiaste woorden drijven het tempo in je zinnen op en prikkelen de nieuwsgierigheid van je lezer. Voorbeelden; gratis, bonus. ontdek, gegarandeerd, nu, simpel …

Kortom: doe niet zo vaag! Schrijf precies op wat je wilt zeggen, niet meer en niet minder. Als jij helder, actief en concreet schrijft, heb je al één voet over de drempel van je klant.

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.