Volgens mij zit het zo

Als je mij en m’n blog al een tijdje volgt, weet je dat ik een m e n i n g heb over de kwaliteit van veel content en copy die je zo her en der op internet leest.

Vandaag ga ik je niet vertellen wat ik er allemaal niet goed aan vind.

Ik ga wel de vijf pijlers van wervende content en copy met je delen: de pijlers waardoor alle woorden, uitdrukkingen en verhalen die je gebruikt in de communicatie met je lezers en klanten geschraagd en gestut worden. Dus zowel die in je blogartikelen, e-zines en verkooppagina’s als in je webinars, video’s en (online) trainingen.

Wanneer een van deze pijlers ontbreekt is het creëren van content veel moeilijker dan nodig én levert het je niet op wat je ervan verwacht.

Misschien denk je: duh, dâ weet ik alláng, sister.
Maar: weten en doen is twee.

Vandaar dat ik ze maar eens voor je opgeschreven heb.

(Terzijde: ik had er graag een aardig acroniem van gemaakt, maar dat is tot op heden nog niet gelukt.)

Je content moet origineel zijn

Je klanten willen niets anders. Net als jij kennen ze die grote-stappen-snel-thuis-artikelen maar al te goed: de ‘7 tips om …’ en ‘het geheim van …’.

Been there, done that, bought the T-shirt. Ook op dit blog – dat loopt vanaf 2007 – vind je tips-artikelen uit die goeie ouwe tijd van internet, de tijd dat je daar nog goeie sier mee kon maken. Ik krijg ze nu niet meer uit mijn toetsenbord geperst.

Als jij je wilt onderscheiden van andere dienstverleners en in contact wilt komen met je klanten moet je proberen daarboven uit te stijgen.

Aan jou de uitdaging om met een verfrissende invalshoek en visie te komen. Een statement te maken in je vakgebied. Dit raakt natuurlijk aan je specialisme, daarom vind ik het een heel belangrijke pijler.

Ook al is alles al gezegd en gedaan, jouw kijk op de zaak maakt het weer uniek.

Je content moet geschreven zijn in je merkstem

Als je schrijft (of in je video praat), doe dat dan met de stem van jou en je bedrijf, je merkstem.

Die wordt bepaald door de woorden die je gebruikt (en welke juist niet), hoe je met die woorden zinnen maakt en de stijl waarin je schrijft. Die bepalen hoe je klinkt en overkomt, wat een ander erbij voelt. En daar schemeren – als ’t goed is – jouw persoonlijkheid en het karakter van je bedrijf doorheen. Zo onderscheid jij je van anderen.

Dor de verhalen en woorden te gebruiken die precies bij jou én je klanten passen zorg je voor herkenning en voelen zij zich extra aangesproken.

Als je je eigen stem niet ontwikkelt, is de kans aanzienlijk dat je klinkt zoals veel andere dienstverleners die zich in hetzelfde veld bewegen. Door bewust aandacht aan die merkstem te besteden voorkom je bovendien dat je klinkt als een slap aftreksel van jezelf of dat je jezelf juist overschreeuwt.

Of dat je je van afgekloven clichés bedient …

Je content moet relevant zijn voor je klant

Alles wat je schrijft en maakt moet van belang en interessant zijn voor je klant.

Waarom zou je anders de moeite nemen om te schrijven of een video op te nemen?

Je wilt met hem of haar in contact komen, communiceren en uiteindelijk je aanbod verkopen. Dus kun je er beter voor zorgen dat je woorden op een of andere manier resoneren bij je klant.

Daarom is het belangrijk dat je weet wat-ie wil, die klant van je. Wat belangrijk voor d’r is, waar ze van wakker ligt. Als je dat weet, is het een spreekwoordelijk eitje om ideeën te genereren voor je content, en zelfs voor je aanbod.

Natuurlijk is niet alles wat je zegt gericht op verkoop.

Brr.

Stel je voor!

Je hebt ook nog zoiets als de KLT-factor. Mensen moeten je leren kennen, leuk vinden en vertrouwen voordat ze met je in zee gaan. Ook daarom schrijf je en laat je jezelf zien.

En soms schrijf en zeg je zelfs dingen waar je klant niet op zit te wachten. Maar dat doe je omdat jij het nodig vindt. Om je positie te bepalen bijvoorbeeld, om te laten zien waar je voor staat.

Wat mij betreft: helemaal goed. Gooi het er maar uit! Als je daarna maar weer terugkomt, met je beide voeten op de grond, en je ogen en hart gericht op je klant.

Je content moet gepland zijn

Heb je trouwens in de gaten dat je – als je deze pijlers zou gebruiken voor het creëren van wervende content – nog geen letter op papier hebt gezet? Nog geen jota content of copy hebt geproduceerd? Dat ga je pas doen als je de vijfde pijler construeert. Eerst nog even dit.

Je moet een plan hebben. Zomaar een filmpje of blogartikel de ether ingooien is zinloos.

Wat je creëert en publiceert moet passen binnen de strategie van je bedrijf: wat je wilt bereiken, wanneer je met welk aanbod wilt komen en hoe je jezelf wilt positioneren. Daar maak je content en copy bij die dat ondersteunen – volgens een vooropgezet plan.

Zo’n ‘contentplan’ is ook handig voor het promoten van je content. Want met publiceren alleen ben je er nog niet. Je wilt niet dat je artikel of e-book een slapend bestaan leidt, ergens diep in de catacomben van je blog. Daarom moet je er ook over nadenken hoe je content de aandacht kan krijgen die het verdient.

Je content moet goed geschreven zijn

Pet peeve alert!

En als laatste – dus absoluut ontzettend belangrijk – moet je materiaal gewoon goed geschreven zijn.

Geen discussie over mogelijk.

De tijd is voorbij dat je met een slecht tot middelmatig geschreven blogartikel of e-book wel effe kon scoren.

(Voorbij, voorbij, o en voorgoed voorbij.)

Ja, socalled, wannabe & wouldbe gurus, die kunnen zich spelfouten en stijlbreuken permitteren waarvan mijn grootmoeders onderwijzer Nederlandsch zich in z’n graf zou omdraaien …

Maar dat geldt niet voor mij, en ook niet voor jou.
Aan ons de taak om gewoon goed te schrijven.

Kwestie van respect voor je lezer.
En welbegrepen eigenbelang natuurlijk.

Je wilt niet dat er wrijving ontstaat tussen jou en je klant.

Je wilt dat je boodschap helder overkomt en begrepen wordt zoals jij het bedoeld hebt – zodat je communicatie werkelijk effect heeft.

Natuurlijk zijn er dienstverleners bij wie het me geen moer kan schelen hoe ze schrijven. De automonteur in de garage bijvoorbeeld. Als-ie dat rare geluidje onder de motorkap maar weet te traceren …

Maar noem je jezelf ‘expert’ en wil je bijvoorbeeld je kennis aan mij verkopen in een kek trainingsprogramma? Dan stel ik hogere eisen. Goed schrijven is voor mij een teken dat je zorgvuldig hebt nagedacht over de materie.

En dat je de moeite hebt genomen om te checken of je het op de voor mij beste manier hebt opgeschreven, zodat ik er echt iets aan heb, en echt kan leren en veranderen.

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.