Waarom ‘waarom’ zo’n goede vraag is

Kinderen vragen altijd naar het waarom. Tot vervelens toe.

Waarom schijnt de zon? Waarom leven we?

Ja, geef daar maar eens antwoord op …

Ik las een verhaal over een kleine jongen die onbehoorlijk veel at, vooral op de vele trouwpartijen waar hij met zijn ouders heen moest.

Zijn moeder zei dan dat hij dat niet mocht doen ‘omdat het niet netjes was’. Dat maakte weinig indruk op hem. Hij bleef dooreten van alle heerlijkheden op het buffet.

Zijn vader echter gaf antwoord op zijn vraag naar het waarom.

– ‘Als je 100 mensen uitnodigt voor een trouwpartij, voor hoeveel mensen bestel je dan eten?’

– ‘100.’

– ‘En als jij dan 4 porties eet, hoeveel blijven er dan over?’

– ‘96’, antwoordde de kleine jongen trots.

– ‘Dan zitten er dus een paar mensen zonder eten. Als je echt zo’n honger hebt, gaan we straks nog wel wat eten. Maar benadeel niet anderen.’

Kijk, dat begreep die jongen. Die pa had verstand van psychologie! Hij gaf echt een bevredigend antwoord op de vraag naar het ‘waarom’.

Geef daarom antwoord aan je lezers. Bezoekers van websites lijken op die kleine jongen bij het buffet. Zolang jij geen goed antwoord geeft op hun vraag naar het waarom, luisteren ze niet naar je.

Kijk eens naar je eigen website. Vind ik daar antwoorden?

Waarom moet ik jou kiezen?
Waarom moet ik bij jou kopen?
Waarom moet ik me abonneren op je nieuwsbrief?

Veel bedrijven hebben een gratis nieuwsbrief. Op hun website lees je bv.:

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief.

Het is waar: gratis is een belangrijke trigger. Als iets gratis is, gaat ons hart sneller kloppen.

Maar het is voor mij nog geen reden om me op die nieuwsbrief te abonneren.

Wat heb ik aan die nieuwsbrief? What’s in it for me?

Kijk eens naar deze voorbeelden.

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief met tips om meer klanten te vinden.

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief met effectieve schrijftips voor overtuigende webteksten.

Abonneer je op onze gratis nieuwsbrief met praktische tips om slimmer te werken.

Daarom: vertel me waarom!!! Geef me de ultieme reden! Geef me een ‘omdat’, een ‘daarom’, een reden om met jou in zee te gaan.

Dit artikel is geïnspireerd door http://www.psychotactics.com/artpower-of-why

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.