7 tips voor kortere teksten waar je lezers blij van worden

Veel websites en nieuwsbrieven van zakelijke dienstverleners zijn heel erg interessant. Ik lees ze graag. Je ziet dat ze goed zijn in hun vak en dat ze van hun vak houden.

Vaak zijn hun websites en nieuwsbrieven echter erg breedsprakig, omslachtig en niet helder geschreven. Daar doen ze hun bezoekers en abonees geen plezier mee.

Lezen of niet lezen
En dat geldt des te meer voor teksten op het web of in een e-zine. Mensen die bv. je website bezoeken zijn ongeduldig en willen snel weten of ze er iets aan hebben. Moeten ze het lezen of niet?

Lezen vanaf het beeldscherm is ook nog eens vermoeiend. Je maakt je lezer echt niet blij met een tekstbrij waar hij zelf zijn weg in moet vinden.

Schrijven is schrappen

Er zit maar 1 ding op. Schrappen. Schrappen in je teksten.
Je zult zien dat je teksten dan beter gelezen worden.

Ik weet het, je hebt je tekst met veel liefde en geduld geschreven. Je vindt vast dat er geen woord te veel in staat.

En toch moet je schrappen.

Je teksten zijn als rozenstruiken. Als je ze niet snoeit, dijen ze naar alle kanten uit en veranderen in een soort onkruid met slappe takken.

Ik geef je hier een vlijmscherp snoeimes in de vorm van 7 tips waarmee je je teksten te lijf kunt gaan. Wees genadeloos, maar rechtvaardig. Maak je lezers blij.

Eerst nog dit

Het valt niet mee, je eigen tekst snoeien. Ik spreek uit ervaring. Ik leg mijn eerste versie daarom vaak een nachtje weg. De volgende ochtend kan ik er dan met meer afstand naar kijken. En doet het niet meer zo zeer …

Ik wens je heel veel sterkte met het kortwieken!

7 tips voor kortere teksten waar je lezers blij van worden

Tip 1. Maak je punt, snel!
Veel zinnen beginnen met een lange aanloop.

– ‘Het is zo dat…’
– ‘Met betrekking tot…’
– ‘Gesteld kan worden dat…’

Zulke aanlopen zijn natuurlijk niet fout, maar wel erg omslachtig. Tenzij je de troonrede schrijft (en zelfs dan…), kun je beter direct ter zake komen.

Wat lees je liever?

– Met betrekking tot de gewenste gedragsverandering kan worden opgemerkt dat deze niet volledig is bereikt.

Of:

– De gewenste gedragsverandering is niet volledig bereikt.

Tip 2. Maak je zinnen korter
Kunnen je zinnen korter? Maak je zinnen niet langer dan zo’n 12 woorden. Zinnen waarin een komma staat, splits je op in twee zinnen.

En wissel korte zinnen af met langere zinnen. Echt. Dat maakt je tekst een stuk levendiger.

Tip 3. Gebruik minder woorden
Gebruik je overbodige woorden? Woorden zoals ‘dan’, ‘dus’ en ‘wel’ zijn niet altijd op hun plaats.

Waar gaat het om in je tekst? Wat wil je de lezer precies vertellen? Vertel dat dan ook, en niets meer, of minder, dan dat. Schrap elke overbodige uitweiding.

Tip 4. Wees kritisch op hulpwerkwoorden
Hulpwerkwoorden als ‘kunnen’, ‘willen’, ‘moeten’ en ‘zullen’ zijn niet altijd nodig. Ze verzwakken vaak ook nog de betekenis van wat je schrijft.

Wat leest lekkerder:

– ‘Je zou kunnen’

Of:

– ‘Je kunt’?

– ‘Je zult een keus moeten kunnen maken’

Of:

– ‘Je kiest’?

Tip 5. Gebruik niet te veel bijvoeglijke naamwoorden
Bijvoeglijke naamwoorden geven kleur aan je tekst, zeker. Maar ze zijn niet altijd nodig. Je kunt heel goed met minder toe.

Als je de ‘verkeerde’ bijvoeglijke naamwoorden gebruikt, denken mensen al snel: dat maak ik zelf wel uit. Of heb jij soms ook een ‘interessante’ nieuwsbrief?

O.

Tip 6. Kijk uit voor de lijdende vorm
Maak je zinnen actief en krachtig. Vermijd de lijdende vorm.
Dat leest een stuk makkelijker.

Tip 7. Vermijd tangconstructies
Een tangconstructies is een bijzin midden in een zin. Woorden die bij elkaar horen, staan ver uit elkaar. Voor de lezer is het dan moeilijk de zin in 1 keer te overzien.

Bv. ‘Het project, dat drie maanden uitliep, werd duurder dan verwacht.’

Schrijf liever:

– ‘Het project werd duurder dan verwacht omdat het drie maanden uitliep.’

Ik hoop van harte dat deze 7 tips jou én je lezers blij maken.

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.