Je hoeft echt geen schrijver te zijn

Ik heb gemerkt dat er 2 soorten zakelijke dienstverleners bestaan.

Sommigen denken dat ze niet kunnen schrijven. En dat is jammer. Want je hoeft geen Gabriel Garcia Márquez of Nicci French te heten om te schrijven. Echt, iedereen kan het. Jij ook.

Anderen denken dat ze kunnen schrijven. En dat kunnen ze vaak ook. Alleen niet voor het web. Want het maakt nogal uit of je voor papier schrijft of voor het scherm. Je kunt nog zulke mooie volzinnen schrijven: doe het niet op het web. Schrijven voor het scherm vergt een heel andere focus. Je komt er niet met je middelbare schoolkennis. Veel daarvan kan overboord.

Voor beide groepen is er hoop!

Het probleem is dat veel zakelijke dienstverleners denken dat een overtuigende tekst louter en alleen over woorden gaat. Als het eropaan komt aan hun webpagina of nieuwsbrief te werken, doen ze het er even snel bij. Of ze gebruiken de standaardtekst van hun autoresponder.

Ze vergeten dat een goede tekst je marketingboodschap naar je klanten draagt. Alles, maar dan ook om alles draait om goede teksten. Van je tagline tot je elevatorpitch en je 10 seconden boodschap. Van je e-zine tot je e-course en e-book. Van je contactpagina tot de pagina waarop je jezelf voorstelt … O, en je blogposts natuurlijk. Effectieve copywriting is essentieel.

De ‘verbale boodschap’ die je daar presenteert is allesbepalend voor het succes van je marketing:

• Je unieke positie in de markt.
• Hoe je klanten je zien.
• Welke waarde ze toekennen aan je dienst.
• Hoe je concurrenten je zien.
• Of je te vertrouwen bent …
• Of je aardig bent …
• Hoeveel mensen uiteindelijk met je in zee gaan.
• Hoeveel je uiteindelijk verdient.

En meer.

Maar als je niet kunt uitleggen waarom jij echt de enige bent die het probleem van je klant kan oplossen, waarin je verschilt van anderen … Als je er niet in slaagt je lezers te overtuigen met alle voordelen van je dienst gekoppeld aan zijn of haar specifieke behoeften … Als jij niet je unieke persoonlijkheid kunt laten doorklinken in je teksten …

Dan wordt het moeilijk.

Maar: overtuigend schrijven voor het web is geen gewoon schrijven. Het is simpele, maar uiterst effectieve communicatie. Zelfs als je ‘slecht’ bent in schrijven, kun je dat. Het hoeft namelijk niet allemaal in mooie volzinnen te staan, met allemaal moeilijke of poëtische woorden. Want daar verkoop je echt niets mee.

Knisperend helder en eenvoudig schrijven, daar gaat het om. Een beetje zoals je met je vrienden praat (maar dan zonder de uhhhs en versprekingen :-). Dat is alles.

Er is wel een belangrijke voorwaarde

Als zelfstandig ondernemer ken je je doelgroep. Je weet wat je doelgroep voelt en denkt. Je weet waardoor je doelgroep zich aangesproken voelt. Je weet precies hoe jouw dienst zijn of haar probleem oplost. Je weet ook welke middelen jij daarvoor moet inzetten. Als je al deze dingen weet, komen de woorden en daarmee de argumenten vanzelf.

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.