Nog even over die KLT-factor, hè

klt-factor

Je weet: KLT staat voor know, like, trust.

Ofwel in goed Nederlands: kennen, leuk vinden en vertrouwen. Die factor is heel belangrijk. Want zonder een hoge KLT-factor kan je je aanbod niet verkopen en wel ophouden met je bedrijf.

Mensen moeten weten wie je bent en wat je doet. Ze moeten je leuk genoeg vinden om jou hun klandizie te gunnen. En ze moeten je zoveel vertrouwen dat ze hun problemen bij jou willen neerleggen.

Dat is nogal wat

Nou zat ik laatst een avondje wat rond te zappen. Ik kwam bij een tv-programma terecht waarin twee mensen die elkaar niet kennen 24 uur doorbrengen in een huis. Na afloop mogen ze besluiten of ze elkaar nog ’s willen zien.

In de aflevering die ik zag kregen ze geen verkering. Ze vonden elkaar ‘wel leuk, maar er was geen klik’.
Ik ben geen koffiedikkijker, maar ik heb wel kijk op mensen. (Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen.) En ik had al mijlenver zien aankomen dat het niks zou worden met die twee.

Ze zagen er alle twee prima uit.
Gezond, met lekkere proporties.
Aantrekkelijke koppies.
Goed gebekt ook.

Maar ze konden elkaar niet vinden

Ze hadden geen idee waar ze het over moesten hebben. Het leek of ze elkaar gewoon niet zo boeiend vonden. Ze vroegen niet door en namen wat de ander zei voor zoete koek.

– O, je houdt van diepzeeduiken. Boring, zag je haar denken.
– Dus jij doet aan salsa. Hm, dacht-ie alleen.

Ja, dan houdt het op. Als je elkaars leven niet interessant vindt, heb je inderdaad geen klik. Dan heb je ook niks bij elkaar te zoeken.

En toen dacht ik: dat geldt ook bij die KLT-factor voor ondernemers

Want dat iemand je ‘wel leuk’ vindt is natuurlijk niet genoeg. Er moet een echte klik zijn tussen jou en je klanten. En die klik is gebaseerd op inhoud. Van wat je zegt, de verhalen die je vertelt en wat je online laat zien.

Op Instagram en Facebook doen veel ondernemers hun best om vooral leuk over te komen. Geinige foto’s van zichzelf met de kids. Met bordjes eten. Met kopjes koffie. In de nieuwste outfits. Vooral erg bezig met zichzelf. Erg gelikt allemaal, in de hoop geliket te worden.

Maar waar ze voor staan in hun werk, hun visie – daar hoor je ze niet over. Op anderhalve quote en een paardenkop na. Als ik zo’n tijdlijn zie, denk ik: allemaal niet zo interessant eigenlijk. Die ondernemer kan dan wel leuk zijn, maar wat heeft ze nou te melden.

Dus ik wil nog een letter aan toevoegen aan de KLT-factor

En wel de i.

De i van interessant. Van intrigerend. Van inhoud.

Dan krijg je dus de KLIT*-factor: kennen, leuk én interessant vinden, en vertrouwen. Het een volgt uit het ander. Vertrouwen (en daarmee het gunnen) ontstaat wanneer jij behalve sympathiek ook overtuigend, inspirerend en consistent bent in je communicatie.

Hoe je dat doet?

Dat begint met verder kijken dan hapsnapcontent voor je socialmediakanalen. Je kan bijvoorbeeld blogartikelen, een boek of een videoserie maken over thema’s die jouw klanten aanspreken.

Met content met inhoud dus.

Heb jij hulp nodig bij het bereiken van je klanten?

Neem gerust contact op, ik denk graag met je mee.

* Je weet wel: klit, zo’n plant met harige vruchtenhoofdjes die aan je kleren blijven kleven.

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.