Harder!

Ik zet de rolkoffer op de toneelvloer, draai me om naar de hoofdrolspeelster en zeg: ‘Zo, u bent weer thuis.’

Het is generale repetitie en de stoelen in het theater zijn nog leeg. Hoog bovenin, bij de apparatuur voor licht en geluid, zit de regisseur.

Nog voor ik het tweede deel van mijn bescheiden tekst kan uitspreken – ‘Bedankt, en fijne avond’ – brult hij naar beneden: ‘Harder!’

Want het is de bedoeling dat straks iedereen in de zaal verstaat wat er op het podium gezegd wordt. Dat begrijp ik ook wel. Maar ik heb van nature nu eenmaal geen toneelstem à la Mary Dresselhuys of Ko van Dijk.

Ik moet die stem echt opzetten

Een medespeler fluistert me toe: ‘Je moet zo hard praten dat je zelf denkt dat het overdreven is.’ Met die tip lukt het me mijn tekst tot achter in de zaal te laten horen.

Mijn 4 seconds of fame smaken absoluut naar meer. Maar stel dat ik volgend jaar een iets groter rolletje heb, met meer tekst?

Van Zoomen word ik hees

De afgelopen tijd spreek ik klanten vooral via Zoom en andere tools voor videobellen. Ik vind het echt leuk om elkaar zo te zien en contact te hebben. Maar na afloop van die sessies is mijn stem vaak moe, net als ikzelf.

Ik weet niet precies hoe dat komt. Misschien zet ik te veel druk op mijn stembanden, of adem ik verkeerd. Ik heb ook de neiging om snel en binnensmonds te praten.

Hoe dan ook: deze ervaring gecombineerd met mijn amateurtoneelaspiraties brengt mij naar de praktijk van een logopediste c.q. stemcoach.

Ik leer meteen een waardevolle les

De logopediste laat me een simpel zinnetje op drie verschillende manieren uitspreken: in een bereik van 1 meter, 3 meter en zo’n 8 meter. Dat laatste zonder te schreeuwen. Zo maak ik kennis met de drie cirkels van energie van Patsy Rodenburg.

Rodenburg is een wereldberoemde stemcoach, auteur en theaterregisseur. Op basis van haar kennis over stemgebruik en ademhaling schreef ze Presence, in het Nederlands vertaald als De Tweede Cirkel.

Dat boek gaat vooral over hoe je goed en met vertrouwen communiceert, vanuit een positieve grondhouding. Die aanwezigheid (presence) noemt zij de Tweede Cirkel. Als je van daaruit communiceert, ben je helemaal jezelf en sta je toch open voor de ander. Een ideale positie, en niet alleen voor acteurs.

Want sta je in de Eerste Cirkel heb je geen oog voor de ander en ben je vooral met jezelf bezig. In de Derde Cirkel overschreeuw je jezelf en sta je niet meer in contact met je omgeving.

Ik zie een gelijkenis met marketingcommunicatie

Hoe vaak zien jij en ik niet dat ondernemers al hun energie naar buiten richten. Met ads en posts en reels en pods en vids en noem maar op. Als marketingkrachtpatsers trekken ze je aandacht – maar op een oppervlakkige manier. Zonder echt contact te maken. Je krijgt niet het gevoel dat jij ertoe doet.

Dan heb je ook ondernemers die alles voor zichzelf lijken te willen houden. Niet omdat ze niet wíllen delen, maar omdat ze niet dúrven delen. Ze doen misschien een kleine update op Facebook. Of vragen in een netwerkgroep of anderen misschien nog tips voor klanten hebben.

Gelukkig zijn er ook ondernemers die er stáán

Daar hou ik zelf erg van. Die bijvoorbeeld video’s en blogartikelen maken waarin ze waardevolle informatie geven. Die ook als ze niets te lanceren en verkopen hebben het contact met hun prospects en klanten koesteren.

Echte Tweede Cirkel-types dus.

Met gefocuste energie zoeken ze verbinding, bereiken ze hun klanten en worden ze gezien en gehoord. Zonder zich te forceren of rare marketingtrucjes te gebruiken.

Op het toneel worstel ik nog wel even in de Eerste Cirkel

Volgens de logopediste is het een kwestie van techniek, en vooral oefenen om de adem en de stem te koppelen. De tijd zal het leren of ik op de toneelvloer in de Tweede Cirkel kan komen.

En onderwijl ga ik gestaag verder met mijn klanten helpen om zichtbaar te zijn op de manier die bij ze past. Met relevante content, webteksten en e-books waarmee zij hun klanten kunnen bereiken, plezieren en overtuigen.

Heb jij nu hulp nodig bij het bereiken van je klanten?

Neem gerust contact op, ik denk graag met je mee.

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.