Mam, ik weet niet wat ik moet doehoen

Zo’n verregende zondagmiddag waarop ik me stierlijk verveelde.

Je kan mij wel komen helpen, zei mijn moeder als ze genoeg had van mijn gezeur.

Met aardappels schillen en was uit de centrifuge halen.

Oké.

Wist ik gelijk weer wat ik wél wilde: lezen.

Ondernemers kunnen ook zeuren

Jij niet natuurlijk.

Maar ándere ondernemers. Zoals ik.

Omdat wij soms echt niet meer weten waarover we nú weer moeten schrijven.

Vorige week baalde ik enorm dat ik nog niet wist wat ik hier moest schrijven. Ik had de hele tijd zo’n zeurstemmetje in m’n achterhoofd: waar moet ik over schrijhijven

Content fatigue

Een prachtige (Couperus draait er zich met liefde nog een keertje voor om in z’n graf) term voor die intense moeheid die je soms overvalt bij het aanschouwen van die enorme online informatiebrij aan blogartikelen en social media updates en e-books en challenges.

Wat heb jij daar in hemelsnaam aan toe te voegen?

Alles is er al. Alles is al gezegd. Alles is al geschreven.

Door anderen.

En het ergst van al: ook door jou zelf.

Been there. Done that. Wrote about it.

Vanaf 2007 heb ik het hier over schrijven voor internet en wervende webteksten. In die goeie ouwe tijd was ook voor mij alles spannend en vers. Als een 19de-eeuwse ontdekkingsreiziger loodste ik lezers en klanten door die grotendeels nog onontgonnen wereld van online copywriting en marketing voor solo-ondernemers.

Na twaalf jaar is het nieuwe er wel af, eerlijk gezegd.

Natuurlijk ben ik nog steeds tekstschrijver en maak ik samen met klanten teksten voor hun websites. Vaste klanten help ik aan hun tweede, soms zelfs derde versie.

Maar erover schrijven? Daar zit voor mij de lol niet meer.

Nou ben ik natuurlijk je moeder niet

Zit jij midden in die verlammende content fatigue en komt er niks zinnigs of creatiefs uit je pen? Lastig om jezelf er aan je nekvel uit te halen, weet ik uit ervaring. Ik heb wel een paar adviezen waarmee je die narigheid vóór kan zijn.

Ga met de flow

De laatste jaren heeft mijn focus zich verlegd van copy naar contentmarketing, zowel qua schrijven van artikelen als in het werk dat ik voor klanten doe. Want die wilden dat ik ze ook ging helpen bij het bedenken en schrijven van bijvoorbeeld e-books en series blogartikelen.

Maar het gebeurde ook omdat ik er zelf zo nieuwsgierig naar ben: hoe kunnen verhalen met inhoud je helpen bij het verhogen van je KLT-factor en het leggen en onderhouden van contact met je klanten? Hoe zorg je ervoor dat je niet hoeft te bedelen om aandacht (of ervoor te betalen) maar dat mensen graag naar je luisteren? En hoe kun je dat allemaal op je eigen manier doen, in je eigen woorden?

Kijk, dat zijn vragen waarop ik het antwoord wil vinden. Voor mezelf en voor mijn klanten.

In de afgelopen jaren heeft zich ook een stokpaardje bij me gevormd dat ik van mezelf maar heel af en toe mag berijden. Want anders is het niet leuk voor jou. Dat is het stokpaardje ‘businesscoaches die weten hoe je in 5 stappen 6 of 7 cijfers kunt verdienen’.

Heb jij het nu over dezelfde onderwerpen als vijf jaar geleden, met dezelfde invalshoek en strekking?

Dan zou je ‘s kunnen nadenken of dat nog wel klopt. Want ook in jouw vakgebied verandert er ongetwijfeld van alles. Misschien ook wel jouw perspectief op bepaalde zaken. Al is het maar omdat je ouder en wijzer bent geworden.

Loop rond met een notitieboek

Ik schaam me bijna om het op te schrijven – het is te simpel voor woorden: een notitieboek op zak (of een app voor het maken van aantekeningen) doet mirakels voor je ideevorming.

Alles opschrijven wat je binnenvalt heeft twee grote voordelen

Een: geen idee ontglipt je meer.

Je weet hoe het gaat met ideeën – linkeroor in, rechteroor uit. Dus als je even de tijd neemt om ze te noteren raak je ze niet kwijt.

Sommige mensen hangen een waterproof notitieblok in de douche omdat ze geen enkele briljante inval willen missen. Mij niet gezien. Onder de douche ben ik met heel andere dingen bezig.

Het blijft toch wel stromen, en dan bedoel ik niet het water uit de douchekop.

Want twee: je krijgt er steeds meer.

Als je dit eenmaal een tijdje doet, wordt je hoofd er steeds beter in. Je krijgt steeds meer ideeën en moet er dus steeds meer opschrijven.

Heb ik al eens verteld dat ik ooit verliefd was op een jongen met een geel autootje? Daarvoor zag ik nooit gele autootjes. Maar du moment dat ik mijn oog op die knaap had laten vallen, zag ik overal in de stad gele autootjes. Tientallen.

Zo gaat het ook met jou en je notitieboekje. Eerst heb je geen idee waarover je moet schrijven. Later weet je van gekkigheid niet meer waarover je moet schrijven – zoveel ideeën heb je. Maar dat is een ander (luxe)probleem, dat lossen we later op.

Wat doe je met die lege eerste pagina

Zo’n nieuw notitieboek is doodeng, want in het begin vooral ontzettend leeg. Dan komt er bij jou natuurlijk niks omhoog.

Hier een startvraag.

Welke veranderingen in jouw vakgebied vind je een goede zaak, en vooral: waarom vind je dat?

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.