Inhaken, overhalen, doorsteken en af laten glijden

Ik doe het niet veel meer – breien.

Misschien hou ik de pennen krampachtig vast, ik krijg er in elk geval zware armen van.

Die worden inhaakmoe.

Net als ikzelf, toen ik vorige week mijn inbox overzag

Waarschijnlijk is het in mijn inbox drukker dan in de jouwe; ik ben geabonneerd op veel nieuwsbrieven. Vooral omdat ik wil weten hoe anderen het aanpakken, voor m’n klanten en voor mezelf. Ik lees ze echt niet allemaal – dat trek ik niet, maar ik scan ze snel door.

Meestal weet ik dan wel genoeg.

Vorige week had ik (op z’n zachtst gezegd) meer dan één inhaker op het Songfestival. En daar werd ik dus enorm inhaakmoe van.

Bij het zoveelste mailtje over de ‘lessen die we kunnen leren van Duncan’ kon ik alleen maar denken: Nee, niet weer iemand die die arme ziel er aan z’n kekke baardje bijsleept om haar punt te maken.

Mákkelijk hoor.

Ik voelde steeds meer weerzin tegen die marketingtruc waar ik niet in wilde trappen. Want ik wil wel kopen maar niet gekocht worden.

Wat staat er op de kalender vandaag

We zitten allemaal weleens verlegen om een onderwerp om over te schrijven. Niet alleen ik – jij ook.

Deze tip ken je waarschijnlijk wel: laat je inspireren door (voorspelbare) bijzondere dagen en feesten er zijn. Bijvoorbeeld hier. Allemaal aanleidingen om een stukkie over te schrijven of een plaatje over te schieten.

Zo heb je Knuffel een Drummer Dag (10 oktober). Vandaag is het trouwens de Dag van de Hamburger.

Inhaken op zo’n Dag kan heel goed uitpakken. Je laat zien dat je weet wat er speelt in de wereld. Goed getimed kun je extra verkeer naar je site krijgen. En als je het met humor doet, is het helemaal geweldig.

Ik denk toch dat inhaken niet altijd een goed idee is

Als je de enige of eerste bent is het leuk.

Maar als iedereen het doet, wordt het afgezaagd. Dan werkt het tegen je. Vooral als dat waar je op inhaakt niets met jou te maken heeft en je een gedachtekronkel nodig hebt om een verband te leggen. Dat ziet er dan geforceerd en oppervlakkig uit.

Het is moeilijk om steeds maar iets nieuws te bedenken

I know.

Dus ik begrijp het best als je inhaakt op de Dag van de Giraffe (21 juni).

Maar echt, wat je beter kan doen is van tevoren nadenken waarover je eigenlijk wil schrijven, plus wanneer, voor wie, hoe en waar. Dat scheelt veel loos denkwerk, kan ik je zeggen. Zo’n plan geeft kaders waarbinnen je creativiteit vrijelijk stroomt.

Het helpt ook als je van tevoren bepaalt wat je overkoepelende hoofdonderwerpen zijn. Want denken in losse onderwerpen voor je blog gaat vaak alle kanten uit. Met zo’n 3 tot 5 thema’s kom je een heel eind. Welke dat zijn hangt natuurlijk af van het soort bedrijf dat je hebt en je klanten.

Die van mij zijn – heel voorspelbaar – schrijven voor het web en contentmarketing voor ondernemers en tussendoor doe ik soms een rant, vooral over business- c.q. marketinggoeroes. Ik schrijf niet over grammatica of SEO. Niet omdat die zaken niet belangrijk zijn. Ik richt me alleen meer op de inhoud van de online communicatie. Daarom heb ik het bijvoorbeeld wel over niches, omdat je moet weten tegen wie je het hebt.

Als je je hoofdonderwerpen weet, vallen een heleboel dingen af. En gek genoeg maakt dat het makkelijker om nieuwe onderwerpen en invalshoeken te verzinnen. Losse invallen hou je eerst tegen het licht: past het in een van je thema’s? Als dat niet zo is, hoef je er niets mee te doen.

  • Over welke thema’s wil jij het hebben?
  • Wat zijn de onderwerpen waarvoor jij ‘bekend’ wil zijn?

Je kunt ook recyclen hé

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.