Vergeet je gouwe ouwe content niet

Als ik ‘kanaal’ zeg, waar denk jij dan aan?

Ik aan de zeestraat tussen Engeland en Frankrijk.

Zéker niet aan sociale media.

Maar ja, ik kom dan ook uit de vorige eeuw.

Even praktisch

Een van de best bewaarde geheimen van contentmarketing: je content recyclen.

En een van de handigste manieren om dat te doen is het via andere kanalen te verspreiden. Al dan niet bewerkt en opgefrist.

Ik weet niet hoe het met jouw blog is

Maar op mijn blog staan artikelen die niemand meer leest. Terwijl wat er staat toch echt geen onzin is. Ook al heb ik het een paar jaar geleden geschreven.

Zo is het met het halve internet (inclusief jouw website). Enorm veel content versloft en verstoft. Daar kijkt niemand meer naar.

En dan heb ik het nog geeneens over alles wat níet gepubliceerd is. Wat ergens op je harde schijf staat, of in een ordner in de kast. Al die hele artikelen en halve beginnetjes. Niemand leest het.

Zonde. Zonde. Driewerf zonde van de mentale arbeid die je je eerder getroost hebt om je gedachtes op papier en het scherm te krijgen.

Wat je een paar jaar geleden bedacht en opgeschreven hebt, is heus niet allemaal verouderd. Misschien wel als je ‘Twitter coach’ of ‘Periscope coach’ bent. Maar als je stylist of communicatietrainer bent, zijn veel zaken in je vak gewoon nog hetzelfde.

Veel mensen hebben het nog helemaal niet gelezen

Dat geldt bijvoorbeeld voor recente abonnees op je lijst. De kans dat zij je oudere artikelen ooit zien is klein.

Toen ik meer dan 10 jaar terug begon als online copywriter had je Twitter en Hyves. En iets als Ecademy (?). Maar dat bestaat niet meer, geloof ik. Terwijl als je nu buiten de deur stapt, je bijna verdrinkt in alle sociale media kanalen.

Wat je via je e-maillijst verspreidt, blijft verborgen voor mensen die je volgen op Facebook, LinkedIn of Instagram. En andersom natuurlijk.

En tsk, laatst las ik ergens dat mensen steeds minder lezen. Ja vreselijk, vind ik ook. Men schijnt liever video of plaatjes te kijken, of naar iets te luisteren tijdens het joggen …

Veel mensen zijn het alweer vergeten

Pijnlijk.

Niemand weet meer dat ik een paar jaar terug een artikel over het belang van je niche schreef. Zou zomaar ook voor jouw artikelen kunnen gelden, zeker als je al een paar jaar bezig bent.

Begrijpelijk. Mensen krijgen duizenden dingen te verwerken op een dag, in een week, maand, jaar. Jouw boodschap blijft niet in één keer hangen.

Kleine moeite, veel plezier

Recyclen van bestaand materiaal is minder werk dan uit het niets iets nieuws bedenken. Je verbetert zonder al teveel moeite je zakelijke zichtbaarheid en bereikt nieuwe lezers.

Voor mijn gemak ga ik hieronder uit van geschreven content. Mocht je vooral video’s en plaatjes als content geproduceerd hebben – gewoon omdenken!

‘O, kom er eens kijken’

Nattevingerwerk kan natuurlijk. Pak een tekst, fleur het op en gun het een nieuw leven.

Maar het is handiger als je eerst even kijkt wat je allemaal hebt.

Vlooi je website door op blogartikelen. Check het wereldwijde web op gastblogs. Schud je harde schijf leeg. Pak die mappen uit je Billy.

Zitten er contentpareltjes tussen?

Tussen oude blogartikelen bijvoorbeeld. Of onaffe teksten en tekstjes. Een presentatie die je eerder gaf. Een inleiding op een workshop. Een flyer met een best goede intro. Een map met prints van beginnetjes en ideeën. Publicaties in een vakblad.

Al dat spul – gepubliceerd of niet, print of online – kun je recyclen of hergebruiken. Door de inhoud en vorm te veranderen, en het te verspreiden via een ander kanaal. En combi’s hiervan.

Met welk materiaal kun je dit het beste doen?

Does it spark joy

Neem die totalitaire opruimgoeroe in dit geval vooral niet te letterlijk.

Misschien kom je artikelen tegen waarvan je denkt: wow. Heb ik dat geschreven?

Wanneer jij een oude tekst van jezelf ziet, is de kans echter groter dat je denkt: bleh.

Wees a.j.b. niet al te kritisch.

Doe alsof je een huis koopt van een echtpaar dat er 70 jaar heeft gewoond. Kijk erdoorheen. Zie vooral de ruimte voor verbetering. Staat het basisidee je nog aan? Is het nog onderdeel van je visie?

Does it spark stats

Bij artikelen die je al gepubliceerd hebt, kun je ook kijken naar hoe ze het deden. Of lezers het leuk vonden. Of je er veel reacties op kreeg. Of dat klanten er nog steeds naar verwijzen in hun mails aan jou.

In een ideale wereld maak je een inventaris van beide soorten teksten. Een gewoon lijstje volstaat ook. Of onthoud het anders zo’n beetje.

Hergebruik zoals het is

Je kunt eigen tekst onbewerkt hergebruiken – mits je het leuk genoeg vindt.

Zet bijvoorbeeld een artikel dat je eerder naar je lijst stuurde op Facebook of LinkedIn. Je kunt het na een tijdje zelfs gewoon nog een keer naar je lijst sturen. Maak een blogartikel van het stuk dat je in een vakblad publiceerde. Of drie!

Misschien wil je het dan toch eerst een beetje bewerken.

Omdat je het nu anders zou zeggen. Je hebt een sterker verhaal, sprekender voorbeelden, cijfers of statistieken. Je durft meer je eigen woorden te gebruiken. Je wil de tekst anders structureren, met meer alinea’s en witregels en een betere intro. Prikkelend plaatje erbij?

Je hoeft niet de hele tekst te gebruiken.

Voor een aantal klanten schrijf ik als ghostwriter blogartikelen. Bij elk artikel geef ik aan welke alinea’s en oneliners geschikt zijn om zelfstandig doorgeplaatst te worden op bijvoorbeeld Facebook. Dat kun je natuurlijk ook doen met jouw bestaande teksten en artikelen.

Stap verder: recyclen!

Wie zegt dat geschreven tekst geschreven tekst moet blijven? Als het idee van een tekst je aanstaat, kijk dan of je het in een totaal andere vorm kunt gieten.

  • Spreek een (bewerkt) blogartikel in als podcast – voor iedereen die liever luistert dan leest.
  • Vertel een goede tekst na op video – dan zien we je ook gelijk. En je script is al klaar.
  • Zet de inhoud om in een infographic – als de inhoud zich daarvoor leent. Bijvoorbeeld een tekst met ‘hoe doe ik’.
  • Maak van een artikel een webinar – aangevuld met oefeningen en extra informatie.
  • Bundel meerdere artikelen in een whitepaper of e-book. Nieuwe weggever voor je lijst.

Verspreid je artikelen op meer sociale media

Oude of bewerkte content kun je prima opnieuw delen op sociale media. Daar bereik je mensen die niet op je lijst staan. Die misschien uit zichzelf niet op zoek gaan naar de informatie, maar het toch graag lezen.

Bedenk wel eerst waar jouw doelgroep het liefste uithangt. En wat jij zelf leuk vindt om te doen.

‘Mijn’ klanten zitten redelijk vaak op Instagram, maar daar wil ik ze helemaal niet lastigvallen. Ik vind het veel te leuk om daar foto’s te delen over kunst en natuur, en die van anderen te bewonderen.

Weet je wat ik graag zou willen?

Dat jij je contentmarketing serieus gaat aanpakken.

Moi, contentmarketing? Die paar nieuwsbriefjes en Facebook lives?
– Ja. Jij!

Het zal veel meer resultaat hebben en minder tijd kosten – als je er een p l a n voor hebt. In plaats van alles ad hoc te doen.

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.