Komt alweer een coach bij de copywriter

Nu met cliffhanger

– Goedemiddag.
– Koffie, thee?
– Ja, graag.
– Ik heb natuurlijk nog wel een paar vragen voor je.

De coach en ik hadden elkaar al eerder telefonisch gesproken. Ik vroeg haar toen wie haar klanten waren. Dus wie uiteindelijk die wervende webteksten zou lezen. Ja, dat was nog wel even een dingetje, zei ze. Want ze vond het best moeilijk, nadenken over wat voor mensen dat nou waren – ‘ideale klanten’.

Nu zitten we tegenover elkaar. Enthousiast vertelt ze dat ze na lang wikken en wegen een keuze heeft gemaakt en nu precies weet wie haar toekomstige klanten zijn.

YES, denk ik, en ik hum aanmoedigend.

Ja, zegt ze, ik ben er helemaal uit. Ik wil gaan werken met vrouwen die geïnteresseerd zijn in persoonlijke ontwikkeling.

OMG, denk ik, en ik ga er eens goed voor zitten.

Copywriting als lakmoesproef

Ik zie het vaker: niches als geblurde foto’s. ’t Kan aan mij liggen, maar alle vrouwen die ík ken zijn bezig met persoonlijke ontwikkeling. Cursusje hier, boekje daar.

Da’s dus geen niche, da’s half Nederland.

Copywriting – of je het nu zelf doet of uitbesteedt – is een genadeloze lakmoesproef voor jouw ideeën over je bedrijf. Een ultieme test die laat zien of jij je klant voldoende snapt.

Zonder haarscherp ingekleurd beeld van je ideale klant weet je niet wat ze wil en nodig heeft. Dan kan het gebeuren dat je met je mond vol tanden zit als een copywriter je wat vraagt. Of dat jouw aanbod niet aansluit op wat je klanten willen. Of dat jij geen inspiratie voor blogartikelen hebt.

Het is simpel. Hoe beter jij weet wat er in dat mooie hoofdje van je klant om gaat, hoe beter jij je aanbod daarop kunt afstemmen. En dat geldt ook voor je webcopy, blog of e-zine.

Omdat het over haar specifieke verlangens of problemen gaat.

Omdat jij laat zien dat je haar snapt.

Ik vraag mijn klanten altijd het hemd van het lijf. Ze geven antwoord op vragen waarvan ze het bestaan niet eens vermóédden. Met zachte hand dwing ik ze keuzes te maken voor hun klanten, voor het wie, wat, waarom en hoe.

Dat deed ik natuurlijk ook met de coach van hierboven. En zo ontstond een sprankelhelder beeld van haar klant, waarmee ik prima aan het werk kon.

(Een tijdje terug hoorde ik van een van mijn klanten dat zij graag andere dienstverleners aan mij doorverwees. Dank je wel, zei ik. Maar dat ze hen dus wel waarschuwde voor dat gesprek, vanwege die ‘stevige vragen’ … Laat je hierdoor overigens niet ontmoedigen.)

Toevallig weet ik dat jij al genoeg weet …

… want jij weet al precies wat je klant zegt, doet, denkt en voelt. Je werkt dagelijks met ze! Het enige wat je moet doen is die kennis slim ontsluiten en gebruiken. En jezelf hierin vertrouwen. Als je dat doet – en ik kan je hierbij helpen – kan er zomaar dit gebeuren:

  • Je schrijft lekker zelf je wervende teksten voor je website. Poeh! Jij hebt geen copywriter nodig.
  • Blogartikelen vliegen je toetsenbord uit – idee na idee bruist op in je hoofd.
  • Je e-zine wordt goed gelezen – omdat jij de thema’s tackelt waar je klanten over struikelen.

Cliffhanger (vooral voor mijzelf)

Begin volgend jaar lanceer ik – zij het met stille trom – een programma voor dienstverleners die willen stoppen met piekeren waarover ze nu weer een blogartikel of e-book moeten schrijven. Die willen dat de manier waarop ze communiceren precies bij ze past: dus geen clichés, geen jargon, niet zoals al die anderen het doen. Die hun verhaal overtuigend willen gaan vertellen. Voor dienstverleners dus met een specialisme, een story en een eigen smoel. As we speak doe ik een aantal veelbelovende pilots met proefkonijnen. Het wordt geen online programma, wel 1-op-1 (just pick my brain) en praktisch aan het werk. Als je interesse hebt voor het programma, stuur me dan even een mailtje. Zet ik je op de wachtlijst :-).

Gratis tips van Els

Abonneer je op mijn (onregelmatige) blog updates om je online communicatie te verbeteren:

Nooit deel ik je e-mailadres met anderen.

Wie schreef dit

Els Brouwer

Facebook Twitter Google+

Els Brouwer is contentcoach en online copywriter voor zelfstandig dienstverleners die echt wel wat te vertellen hebben maar (nog) niet weten hoe ze dat het beste kunnen doen.