Als jij geen e-book wil schrijven, doe je het toch lekker niet
Zo simpel is het.
Gewoon niet doen.
Ook al zegt iedereen dat het goed is voor je business.
Doe niet wat je niet wilt doen.
Jij bent weer goed in andere dingen
Dat mag klinken als een valse dooddoener. Zo bedoel ik het toch echt niet.
Toevallig ben ik een soortement schrijver.
Nou ja, nooit een eigen boek geschreven. Altijd voor anderen.
(Er is er overigens wel eentje in de maak. Niet over copywriting of contentmarketing. Ben je gek. Daar is al genoeg over te lezen. Gewoon. Over een waargebeurde moord in 1839.)
Zet vooral geen camera op mijn hoofd
Ik ben nu ruim 27 jaar getrouwd, en het is A. zegge en schrijve éénmaal gelukt mij een beetje fatsoendelijk op de foto te zetten. Altijd ogen dicht, scheve bek, nét uit beeld –
Dus je zult mij niet snel in een online video of webinar zien.
Want dan stotter ik. Dan frunnik ik aan mijn haar. Dan zit ik naar mezelf te loensen. Dan vergeet ik wat ik wil zeggen. Dan zit ik te smekken met m’n gestifte lippen.
Kortom, geen goed idee.
Ik heb het één keer gedaan. In 2010. Ja, dat is acht jaar geleden.
(Tekst gaat verder onder video)
Daarentegen heb ik klanten – gebóren podiumbeesten
Als ik ze via Skype spreek, spat de flair au naturel dwars door het scherm. Die móéten gewoon iets met video gaan doen.
Jaren terug had ik een klant met een stem als een koperen klok. Precies Jan van Veen. Dat was vóór de uitvinding van de podcast helaas, anders was dat zeker iets voor hem geweest.
Je moet niets
Het is niet een kwestie van blogartikelen moeten schrijven of podcasts of video’s moeten maken.
Het enige wat je als solo-ondernemer moet is zakelijk zichtbaar zijn. Dan kunnen wij – je aanstaande klanten – je tenminste zien, horen of lezen.
Hoe je dat doet, bepaal je lekker zelf. Kwestie van uitproberen wat jou het beste ligt. En inschatten en checken wat het meeste effect heeft bij jouw klanten.
Ik blog sinds 2007. In het begin keurig elke twee weken. Later sloeg ik weleens een halfjaartje over. Omdat ik verhuisde (vijf keer), een ouder verloor (twee keer) en een zware depressie kreeg (een keer).
Enfin, c’est la vie.
Maar of je nu blogt, e-books schrijft of video’s of podcasts maakt –
Je hebt een goed verhaal nodig. Ideeën. Onderwerpen.
Je moet weten tegen wie je het hebt en wat je wil vertellen.
Voor elk medium geldt dat je woorden nodig hebt om je ideeën en visie uit te dragen. Met visagie een een mooie jurk alleen kom je er niet.
En dat betekent dus dat wanneer jij zakelijk zichtbaar wilt zijn, je achter de schermen een hele hoop helder moet hebben.
Pas als je weet voor wie, waarom, wanneer, waar en hoe, kun je het gaan delen met de buitenwereld. De boer op met je verhaal dus. Via de juiste kanalen en in de juiste woorden. In een blog, een e-book of desnoods op video.
Recente blogartikelen
Over Els Brouwer
Doet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.