Het lijkt snotjandorie wel knikkertijd

Jan en alleman wil opeens een boek schrijven, is bezig een boek te schrijven of heeft een boek geschreven. Als een schoolplein dat van de ene op de andere dag vol zit met knikkeraars.

En dan geen lullig e-boekie.*

Nee, echte papieren boeken.

Gedrukt en wel.

*Mooie, slimme en grappige e-books uitgezonderd natuurlijk.

De schrijvers zijn geen wannabe romanciers en romancières. Nee, het zijn ondernemers zoals ik. Misschien heb ik het wel over jou, en speel jij op dit moment met de gedachte een boek te schrijven.

Of ik dat een goed idee vind?

Dat hangt ervan af, zoals alles in het leven.

Ik denk niet dat iedereen het moet doen. Veel ondernemers kunnen hun tijd beter aan iets anders besteden.

Blijft de boek-gedachte je achtervolgen? Nou, misschien is het voor jou wél een goed idee. Dat kan. Wil ik je eerst nog een paar vragen stellen.

Heb je er wel tijd voor

Je moet 100% zeker weten dat je je dure tijd in het schrijven van een boek wil stoppen. Die tijd kan je dus niet meer gebruiken om je klanten te helpen. En als je bedrijf toch gewoon doorgaat, moet je je schrijftijd tussen je klanten of opdrachten in frommelen. Gaat dat lukken?

Als ik zeg dat dat een hele klus is, onderdrijf ik. Een boek schrijven neemt bovendien niet alleen letterlijk tijd in beslag – het neemt ook ruimte in je hoofd in. Waardoor je minder creatieve en cognitieve energie hebt voor andere projecten die ook een beroep doen op je hoofd.

Wil je het écht zelf

Je hebt de meeste kans van slagen als je motivatie echt van binnenuit komt. Maakt niet uit wat klanten van je vragen, of wat je businesscoach zegt. Als jij het niet wil, doe je het niet.

Je moet het graag willen, niet alleen maar vinden dat je het moet doen. Jij bent degene die al het zware werk gaat doen. En ook al zou je samenwerken met iemand zoals ik, het gaat je tijd en moeite en geld kosten.

En dan heb ik het er nog niet eens over dat schrijven een van de meest frustrerende bezigheden ter wereld kan zijn, je jezelf onherroepelijk keihard tegenkomt en je na publicatie bloot staat aan al dan niet terechte kritiek. Wil je dat echt?

Maak jij verschil met je boek

Het is de vraag of jouw beoogde boek daadwerkelijk iets toevoegt aan alles wat er al geschreven is in jouw vakgebied. Kan je hier geen rondborstig ja op zeggen, niet doen dus. Dan voegt je boek niets toe en is het zonde van al je inspanningen.

Je boek moet een hongerig lezersgat in de markt vullen (ook al is de kans dat het een bestseller wordt niet meer dan 0,0001 procent). Een afwijkende visie is altijd aantrekkelijker dan een algemeen overzichtsboek over het een of ander. Boring, zou m’n nichtje zeggen.

Of als je een autobiografie wil schrijven: waarom is jouw leven interessant voor de lezer? Vraag jezelf af hoe het anderen helpt om over jouw leven te lezen, en of werkelijk álle aspecten van belang zijn.

Een levensbeschrijving is dan wel een egodocument – als je zo’n boek als ondernemer schrijft, gaat het niet alleen meer over jou. Je moet het op een of andere manier zien te verbinden met je lezer.

Heb je zin om het te promoten

Zonder promotie wordt het niks. De kans dat je er iets aan overhoudt is sowieso miniem. Maar het is altijd leuker als meer mensen het lezen dan alleen je moeder en je kinderen.

Promotie kost tijd en energie. Je moet aanwezig zijn op sociale media, te zijner tijd je e-maillijst inzetten, een advertentiecampagne opzetten, bloggen of vloggen. Het hoeft allemaal niet ingewikkeld, maar je moet het wel vaker dan eens doen. En dat moet je willen.

Vierwerf ja?

Hoera!

Gaaf toch, stel je voor dat het lukt. Heb jij straks een geweldig boek. Vers van de drukker. Knisperende bladzijden, indringende geur van drukinkt. En jouw naam erop natuurlijk.

Een boek schrijven als ondernemer is een fantastische kans om je reputatie als vakvrouw/vakman te vergroten. Als je boek uit is, zeggen mensen: ‘O, die ken ik. Die vrouw weet echt alles van x en y, daar heeft ze zelfs een boek over geschreven.’

Misschien word je gevraagd om een presentatie te geven, en zo nieuwe klanten of opdrachten te krijgen. Je boek kan ook de basis vormen voor een nieuw product of cursus.

Afijn, een boek schrijven kán dus profijtelijk zijn voor ondernemers.

Bovendien geeft een boek je een enorme persoonlijke boost; je hebt het toch maar mooi gedaan! In het hele schrijfproces leer je enorm veel, over jezelf én over je vakgebied.

Terwijl jij dit leest help ik drie klanten met hun boek

Ik doe dat bij alle drie op een andere manier. Ze krijgen wat ze nodig hebben.

Eentje heeft zelf de ruwe versie geschreven van een praktisch boek over de vaardigheid die zij haar klanten leert. Die concepttekst geef ik een stevige redactie.

Met de volgende heb ik eerst uitgebreid gesproken over een goeie structuur van haar boek over een specifiek thema in haar vakgebied. Daar is ze zelf mee verdergegaan. Straks is ze klaar en zal ik het boek redigeren.

De laatste wil haar levensverhaal op papier zetten omdat ze weet dat ze daarmee haar klanten inspireert en motiveert. Haar begeleid ik van begin tot eind. Van structuur tot scènes, en van hulp en feedback bij het schrijven tot een laatste redactionele check.

Loopt jouw hoofd over met een vaag of concreet plan voor een boek?

Neem gerust contact op, ik denk graag met je mee.

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.