Visagie is een werkwoord, net als redactie

Vanouds ben ik een natural blond beauty. Maar echt.

Toch zat ik vorige week in een stoel bij een visagiste.

Want nieuwe foto’s voor de website.

En ik vond dat ik opsmuk nodig had – gezien mijn inmiddels gezegende leeftijd.

Wat er toen gebeurde had ik niet verwacht.

(Tekst gaat verder onder afbeelding)

Els Brouwer

Je ziet er niets van

Al die lagen make-up zie je niet terug op de foto’s. Ik ben heus geen ijdeltuit (net als veel andere vrouwen vind ik het lastig om op de foto te gaan). Maar ik zie wel dat ’t een leuke foto is.

Dankzij de fotografe die het juiste moment pakt. En dankzij de visagiste die wegwerkt en bijtekent en kleurt, en die laat glimmen wat mag glimmen en mat maakt wat mat mag.

Als je naar de foto kijkt zie je niet dat ze er een uur mee bezig was.

Grapje, ze was in een kwartier klaar.

Nee echt, het duurde een vol uur.

Om er niets van te zien.

Ik ben niet plots een Instagirl

Maar ik ben blij dat ik voor deze foto’s wél door de wasstraat ben gegaan.

Want dankzij die visagie zit er gewoon meer Els in.

En mijn gitaar!

Makkelijk schrijven is moeilijk

Zouteloos en onnodig moeilijk schrijven kunnen we allemaal wel.

Geloof niemand die zegt dat dat je in één uur een goed blogartikel uit je mouw schudt.

Schrijven vergt nu eenmaal nadenken en schrappen.

Helemaal als je wil dat in de tekst jouw karakter, jouw visie doorklinkt, en het niet 13 in een dozijn wordt.

Dan heeft je tekst – net als ik – visagie redactie nodig.

Vind je jouw tekst flets of flauw

Dan is het verleidelijk om diep in je beautycase te duiken en je tekst op te maken met allerhande kleurrijke en bijzondere bijvoeglijke naamwoorden. Omdat je denkt dat die je tekst sterker maken.

Het tegendeel is waar.

Bijvoeglijke naamwoorden zijn – net als teveel make-up – niet altijd een waardevolle toevoeging. Soms zwakken ze je tekst juist af. Als je er te veel gebruikt, vertragen en bemoeilijken ze het lezen van je tekst. En als je zwakke of overdreven bijvoeglijke naamwoorden gebruikt, maken ze je tekst flets of juist hyper.

Natuurlijk is het niet zo bijvoeglijke naamwoorden helemaal niet meer zouden mogen. Sterker nog: ‘bijvoeglijk’ is zélf een bijvoeglijk naamwoord. Het is een taalpareltje om een kenmerk of eigenschap van een zelfstandig naamwoord – een ding – weer te geven.

Bijvoorbeeld een houten stoel.  Het zou stom zijn om hier moeilijk over te doen. Of over wereldberoemd. Een rood stoplicht. Ongeloofwaardige businessgoeroe. Geliefde schrijver. Huisgemaakte kippensoep. Allemaal prima.

Maar soms zijn het dwingelanden

Een bijvoeglijk naamwoord kleurt letterlijk je tekst; ze zijn subjectief. Je laat niets meer aan de verbeelding van de lezer over. Als jij het hebt over een ‘grappige gebeurtenis’ dwing je mij jouw oordeel op. Maar misschien vind ik het wel helemaal niet grappig.

Hetzelfde geldt als je het hebt over een ‘aantrekkelijk aanbod’. Misschien denkt je klant dan wel: nou, dat vind ik eigenlijk helemaal niet. En dat effect wordt alleen maar groter wanneer je ook woordjes als super, mega, tof, zeer en erg gebruikt. Dat komt een tikkie overdreven over.

Wat dan beter werkt is gewoon vertellen hoe je aanbod er concreet uitziet, zodat de lezer zelf de conclusie trek: wow, dat is echt supergaaf zeg!

Vermijd ook stapels bijvoeglijke naamwoorden (‘een bijzonder, uniek en tof aanbod’). Dat is alsof je zes kleuren oogschaduw op hebt.

En waak voor clichés (‘een zonovergoten vakantie’). Dat is alsof je je nog steeds zo opmaakt als in de jaren ‘80. Vooral leuk op een retroparty.

Werkwoorden zijn je vriend

Maar goed. Jij vindt je tekst nog steeds flets en flauw, en wil ‘m opfleuren en sterker maken. Zodat-ie sprankelt en jouw boodschap en verhaal helder naar voren komen.

Werkwoorden worden werkwoorden genoemd omdat ze … eh … werken.

In een werkwoord zit altijd beweging, terwijl een bijvoeglijk naamwoord afremt. Werkwoorden zijn concreet en hebben ook nog ‘s de schijn van objectiviteit. En ze roepen eigen beelden bij de lezer op waardoor ze meer overtuigen.

Bijvoorbeeld:

Ze is eerlijk en empathisch.
Ze geeft haar eerlijke mening zonder haar klanten te kwetsen.

Je hebt werkwoorden en werkwoorden

De juiste werkwoorden geven een ongelooflijke schwung aan je tekst . Met nét dat beetje karakter erin.

Saaie werkwoorden als lopen en schrijven en praten doen dat bijvoorbeeld niet.

Je kan immers ook voortstrompelen, schrijden of slenteren.
Een tekst neerkrabbelen of uit je toetsenbord rammen.
Ouwehoeren, klessebessen of bediscussiëren.

Zit er niet genoeg van jezelf in je tekst?

Schrap eerst alle overbodige en nietszeggende bijvoeglijke naamwoorden.

Kijk dan waar je kunt variëren met werkwoorden.

Gebruik je fantasie en een (online) synoniemenwoordenboek.

Blijf je twijfelen? Neem dan contact op. Kijken we of ik je kan helpen.

Je hoeft alleen even dit formuliertje in te vullen.

Wil ik dat ik je bel? Vul dan hier je telefoonnummer in.
Vul dan hier de URL van je site in.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Recente blogartikelen

About the Author: Els Brouwer

Doet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.