Hoe krijg je (de juiste) mensen op je site
Iemand mailde me: ‘Ik krijg best wel bezoekers op mijn website. Maar het gebeurt eigenlijk nooit dat ze daarna contact met me opnemen. En ik heb al helemaal nooit een klant via mijn website gehad.’
Ai. Tijd voor de harde waarheid. Want je site kan tientallen, honderden bezoekers per maand trekken – als het de verkeerde zijn, worden ze niet je klant.
Iemand anders mailde: ‘Ik heb een website. Maar er komt nooit iemand.’
Oei. Erg!
Twee kanten van dezelfde medaille van niet-magnetische websites. Maar hoe kun je van een niet-magnetische website een website maken die op al z’n polen klanten aantrekt? Het antwoord is simpel (natuurlijk!), en ligt besloten in de woorden die je op je website schrijft.
Met de juiste woorden – die je bezoekers ook gebruiken – én verse content lok je namelijk een constante stroom ideale (de leukste!) klanten naar je website.
Maar eerst: wees een zendeling
Zorg ervoor dat mensen weten dat je website in de lucht is. Als mensen op je site komen, kunnen ze zelf besluiten je klant te worden of nooit meer iets van je te willen. En als ze niet willen, prima, even goede vrienden. Opgeruimd staat netjes, zou ik zeggen. Mensen die geen klant van je willen worden, hebben ook niets te zoeken op je site.
Vertel dus iedereen over je website. En als ik zeg iedereen, bedoel ik ook: iedereen. Op je PowerYoga les, je ondernemersnetwerk en de verjaardag van je buurvrouw. Vertel wat je doet, voor wie je het doet en geef de URL van je website. Zet ook een link naar je site in je e- mail handtekening en je profielen in sociale media.
Het zijn de woorden, stupid
(Sorry, niet persoonlijk bedoeld!)
Wees je bewust van de woorden die je op je website gebruikt. Gebruik daarom de woorden die je beoogde bezoekers ook gebruiken. Zo verhoog je de kans dat jouw site hoog opduikt in de zoekresultaten. En dat verhoogt natuurlijk weer de kans dat de juiste websurfers daadwerkelijk op je site komen. Zoekresultaten op de 20ste pagina van Google trekken nu eenmaal minder bezoekers.
Je eerste stap is dus: zoekwoordonderzoek. Dat kun je o.m. doen met de handige gratis tool Google AdWords. Daarin kun je zien welke zoekwoorden veel worden gebruikt.
Als mensen eenmaal op je site zijn beland, is je woordkeuze minstens zo belangrijk. Want alleen als ze woorden, zinsdelen en zinnen lezen waarin ze zich herkennen, zullen ze blijven plakken op je site. Je hebt wervende webteksten nodig om van je website een klantmagneet te maken.
Maak je bezoeker happy met verse content
Natuurlijk moet er relevante informatie – content – op je website staan. Je wilt je bezoeker immers geven wat hij of zij wil. Hoe langer hij op je site is, hoe groter de kans dat hij verandert in een klant die maar al te graag speciaal voor jou z’n portemonnee trekt.
En wat er op je site staat, zorgt er ook voor dat je bezoeker nog eens terugkomt. En nog eens terugkomt. Als je regelmatig zorgt voor verse, relevante content doe je trouwens niet alleen je bezoekers een groot plezier. Ook Google waardeert dat zeer en zal je belonen met hoge(re) posities in de zoekresultaten.
Kortom: met deze 3 zaken – bekendmaken, de juiste zoekwoorden en verse content – kun je er zelf voor zorgen dat de juiste bezoekers naar je site komen.
Recente blogartikelen
Over Els Brouwer
Doet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.