Tips voor een call to action waar echt niemand omheen kan

Als zelfstandig dienstverlener heb je natuurlijk een website. Mensen komen op je site, lezen hier en daar wat, en zijn op zoek naar aanwijzingen over wat ze vervolgens moeten doen. Als ze die niet vinden, verdwijnen ze weer, het wereld wijde web op.

Call to action

Websites van zelfstandige dienstverleners missen vaak een krachtige call to action. Alleen een contactformulier op je site is niet genoeg. Dat is geen call to action. Waarom zou iemand ‘contact’ met jou of je bedrijf opnemen? Wat wint iemand daarbij? De meeste bezoekers doen dus niets en verlaten je site net zo snel als ze zijn gekomen.

Een call to action is een helder, eenvoudig en dwingend aanbod dat je lezers overhaalt te doen wat jij wilt dat ze doen. Een call to action is dus een trigger om je lezer op het pad van conversie te zetten.

Conversie verhogen

Conversie is eigenlijk alles wat je wilt dat gebruikers op je website doen. De conversieratio van je website is het aantal bezoekers dat converteert op het totaal aantal bezoekers. Een ratio van 1% wil zeggen dat 1 op elke 100 bezoekers ‘iets’ doet.

Als je de conversieratio van je website omhoog wilt krikken van 1% naar 4 of 5% of zelfs hoger, heb je een heel sterke call to action nodig. Een bijzonder sterk aanbod dat mensen overhaalt jou toestemming te geven met hen in contact te komen in ruil voor iets aantrekkelijks. Zodat meer mensen doen wat jij graag wilt dat ze doen.

Bellen, inschrijven of verzenden

Wat wil jij eigenlijk dat de bezoekers van je site doen?

  • Wil je dat ze zich inschrijven op je nieuwsbrief?
  • Wil je dat ze je bellen?
  • Wil je dat ze ingaan op je speciale aanbieding van de maand?

Klik hier
Vind jij dit een goede call to action? ‘Klik hier’ is helder, kort, simpel en specifiek in wat je de lezer vraagt te doen. Precies wat je wilt, toch?

Niet dus.

Als bevel is klik hier perfect, maar als call to action schiet het tekort. Want het vertelt niet wat je precies wilt dat de lezer doet. Het geeft ook geen antwoord op de vraag van je lezer: wat heb ik eraan?

Hier een aantal tips voor een call to action waar echt niemand omheen kan

Hou het simpel. Mensen willen niet nadenken, in ieder geval niet wanneer ze over het web surfen. Ze willen iets, en ze willen het nu. Dus hoe ingewikkelder de call to action, hoe minder mensen reageren.

  • Schrijf en schrap, en doe dat laatste nog eens.
  • Stel geen voorwaarden of regels.
  • En laat mensen niet door veel pagina’s heen klikken om de actie te voltooien.

Hoe moeilijker je het maakt, hoe minder mensen reageren.

Zeg me wat ik moet doen. Wat wil je dat je lezer doet? Inloggen, verzenden, aanvragen, bestellen …

Schrijf precies wat je wilt dat de lezer doet. Doe dat met kracht. En gebruik de gebiedende wijs om je tekst concreet en actief te maken.

Niet:
Hier kunt u …

Maar:
Lees alles over …
Bestel nu … en ontvang gratis …
Verzend …

Zorg dat niemand eroverheen kijkt. Echt, sommige bezoekers van je website zijn op zoek naar een call to action. Zet de call to action daarom niet alleen onder aan de pagina, maar gebruik hem ook elders op je webpagina. Zorg dat de call to action helder is en in het oog springt.

  • Maak de call to action vet. Vet maakt scannen makkelijker. Bepaalde sleutelwoorden of -zinnen kun je ook vet maken en zo de aandacht van de lezer naar de call to action sturen. Maar laat de call to action er echt uit springen.
  • Zet de call to action in een groter lettertype.
  • Gebruik een afwijkende kleur. Bv. rood.
  • Gebruik witregels tussen de tekst en de eigenlijke call to action.

Laat je call to action echt opvallen.

Maak het de moeite waard. Vertel de lezer niet alleen wat hij moet doen, maar ook welk voordeel hem wacht als hij het doet. Prikkel zijn behoefte. Noem bv. prijsvoordeel, tijdsbesparing en gemak.

Fantastische woorden om te gebruiken zijn gratis, aanbieding, direct, korting, bespaar, voordeel, eenvoudig, geheim, succes, tips …

Zou jij eerder klikken op:
Klik hier.

Of op:
Leer meer technieken om het succes van je website te verhogen.

Wees daarom royaal. Vind jij het ook zo heerlijk iets te krijgen? Maak je aanbod zichtbaar en waardevol voor je doelgroep. Geef eens iets weg.

Bv. Schrijf je in op mijn nieuwsbrief en ontvang gratis mijn rapport over …

Nog eens alle tips op een rij:

  • Hou het simpel.
  • Zeg me wat ik moet doen.
  • Zorg dat niemand eroverheen kijkt.
  • Maak het de moeite waard.

Ik ben heel erg benieuwd naar jouw call to action!

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.