De omgekeerde piramide

Als je voor een website schrijft, moet je 2 dingen weten. Je bezoekers komen niet om te lezen. En je bezoekers zijn ongeduldig. Ze zijn op zoek naar informatie en willen die snel vinden.

Je helpt ze door je webteksten goed te structureren. Dat kun je doen met een omgekeerde piramide.

10 seconden

Onderzoek wijst uit dat je slechts 10 seconden hebt om de aandacht van de bezoeker op je website te trekken. En nog geen minuut om hem of haar te laten begrijpen wat de voordelen van je dienst of product zijn.

Voorkom daarom lezersmoeheid. Maak het je bezoekers zo makkelijk mogelijk. Schrijf helder en overtuigend.

En zet de belangrijkste informatie bovenaan.

Leren schrijven

Hoe heb jij eigenlijk leren schrijven? Waarschijnlijk leerde je eerst een stevig fundament neer te zetten. Eerst de inleiding en de probleemstelling. Afhankelijk van tekstsoort volgt methodologie, doel, resultaten en randvoorwaarden. En op het allerlaatst de conclusie.

Een websurfer heeft hier echt geen tijd voor.

De ware liefde

Stel je nu eens voor. Je ontmoet eindelijk de ware liefde. Wanneer je een vriend hierover vertelt, doe je dat dan zo?

Ik stond vanmorgen om 8 uur op. Nadat ik me had gedoucht, kleedde ik mij aan en ontbeet. Daarna poetste ik mijn tanden. Ik stapte op m’n fiets en reed in de regen naar mijn werk. Onderweg ontmoette ik een geweldig iemand met wie ik de rest van mijn leven wil doorbrengen.

Wat zou de reactie van je vriend zijn?

10 tegen 1 dat je vriend gapend is weggelopen.

Vast niet

Nee. Je bent natuurlijk helemaal enthousiast. Je roept meteen tegen je vriend: Ik heb eindelijk mijn ware liefde ontmoet! Dat zou de ‘lead’ van je verhaal zijn. Daarna vertel je wat nog meer belangrijk was. Wat het voor iemand is, waarom je eigenlijk zo gek op hem of haar bent, zijn of haar uiterlijk, etc. Je eindigt met allerlei details: wat jij precies zei en wat het antwoord daarop was …

Journalisten

Net als journalisten. Zij beginnen hun teksten vaak met de conclusie, geven dan ondersteunende informatie en eindigen met de achtergrond en technische details. Daardoor kan een eindredacteur simpel een artikel inkorten bij bv. plaatsgebrek in de krant.

En kan de lezer besluiten of hij het hele artikel leest. Of slechts de koppen snelt.

De omgekeerde piramide

Doe nu eens je ogen dicht. Roep het beeld op van een piramide en draai het om. Nu zit de brede onderkant bovenaan en de spitse top onderaan. Zie je het voor je?

De brede basis staat voor de belangrijkste informatie van je verhaal: de conclusie. Daarin omschrijf je het voordeel voor je klant. Bv. je geweldige aanbieding of de voordelen van jouw webapplicatie voor het MKB.

De smalle top staat voor de minst belangrijke informatie. Bv. tijd en plaats, technische aspecten en aanvullende bewijsvoering.

Doen!

Maak dus meteen je punt. Vertel gelijk welk voordeel wacht bij het lezen van de tekst. Elke lezer vraagt zich af: waarom zou ik dit lezen? Geef je lezer daarom een onweerlegbaar argument om je tekst helemaal te lezen.

Schrijf boven de vouw. Laat je bezoeker niet hoeven scrollen om het belangrijkste van je tekst te lezen. Dat doet hij toch niet …

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.