Ik weet niet waarover ik moet schrijven

Alles is al gezegd en geschreven.

Klopt.

Daar heb ik soms ook moeite mee.

Komt er zo’n verlammende gremlin op m’n schouder zitten: wat heb jij nou nog toe te voegen … Meestal weet ik hem wel te pareren. Want het is nog niet op míjn manier gezegd of geschreven, niet in míjn woorden, en zéker niet op dit moment tegen jou.

Ik weet dat ik niet de enige ben die weleens in vertwijfeling zit te staren naar een flikkerende cursor op een akelig wit computerscherm.

Het goede nieuws is dat onderwerpen voor blogartikelen voor het oprapen liggen. Je hoeft zelf niets te verzinnen. Als je maar weet waar je moet kijken.

Zo kom je aan ideeën voor je blog

Laten we vandaag een lijst met ideeën voor toekomstige blogartikelen creëren. Gewoon op basis van vragen van je prospects, lezers en klanten. Natuurlijk zijn er meer manieren om aan ideeën te komen, maar hier kun je nu al mee beginnen.

Kijk ’s naar de poppetjes in je inbox. Of op een andere plek waar je aanvragen van klanten bewaart. Waarom zochten ze je hulp? Wat wilden ze van je weten? Stelden ze je een specifieke vraag?

Als ik een vraag krijg over m’n secret blogservice gaat die vaak samen met de verzuchting: ‘… want ik weet niet waarover ik moet schrijven.’ En altijd blijkt dat er in hun mails genoeg aanknopingspunten voor zeer goede blogartikelen verscholen zitten.

Vraag het aan de lezers van je blog. Wat willen ze lezen? En wat schrijven ze in (oude) comments? Wat vinden ze belangrijk om te vertellen? Als één persoon met een bepaald thema op de proppen komt, is de kans groot dat het bij meer mensen speelt.

Stel een vraag tijdens de opt-in procedure voor je updates of e-zine. Wanneer mensen zich inschrijven op je mailinglijst kun je in je bedankmail vragen wat hun grootste probleem is op dit moment. Niet dat iedereen zal antwoorden, maar allicht een paar die echt omhoog zitten – die jij direct kunt helpen.

Check de buren, zoals collega-dienstverleners in jouw branche. Misschien bedienen jullie dezelfde groep klanten. Kijk over welke onderwerpen zij schrijven en wat voor comments ze krijgen. Zonder die artikelen klakkeloos te kopiëren kunnen ze je wel op nieuwe ideeën brengen, met een heel andere insteek.

Vraag het je volgers. Bijvoorbeeld in een Facebook-groep of op Twitter: waar loop je nu tegenaan?

Blader door een boek of een tijdschrift. (Deze tip heb je vast wel vaker gelezen. Maar je merkt pas dat-ie werkt als je het echt gedaan hebt. Dus doe het nou gewoon een keer.)

Loop eens een kiosk of boekhandel binnen. Als er ergens een markt voor is, zijn er ook specialistische boeken en tijdschriften voor. Zo goochem zijn uitgevers wel.

Daarin vind je een onuitputtelijke bron aan onderwerpen waarover je kunt schrijven. En je wordt er in elk geval door geïnspireerd als je ziet hoe ze hun onderwerp nét een beetje anders aanpakken dan de rest.

Trouwens, talking about tijdschriften … Stel dat jij er een voor jouw lezers zou maken, welke artikelen en columns wil je er dan persé in hebben?

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.