Wanneer je absoluut niet moet schrijven

Voorjaar! Vogeltjes fluiten. Bomen lopen uit. En iedere zichzelf respecterende ZP’er cq. zelfstandige dienstverlener is natuurlijk volop aan de schrijverij geslagen: tintelfrisse en zinnenprikkelende content voor zijn of haar website, nieuwsbrief of blog.

Ik hoor bij wijze van spreken hun toetsenborden al ratelen en hun pennen al krassen.

Want schrijven moet, en is ook heel verstandig om te doen. Ik zeg het zelf ook overal op deze website: ondernemers kunnen niet zonder gesproken, geschreven of getypte woorden.

Woorden zijn nu eenmaal een belangrijke factor bij het overtuigen en verleiden van de lezers van je online en offline marketingmateriaal, je potentiële klanten dus.

Maar.

Ik herhaal: maar.

Want wanneer je goed luistert hoor je dit: een oorverdovende stilte.

Handen rusten weifelend op een toetsenbord.
Pennen hangen aarzelend boven het papier.

Luister goed. Ik hoor toch iets …

Hoor jij ook die zucht?

Dat is hoogstwaarschijnlijk een vertwijfelde zucht – ontsnapt aan de zwoegende borst van een worstelende dienstverlener. Een zucht die zich met andere zuchten vermengt, afkomstig van evenzoveel andere ZP’ers.

‘En Pierre (oud-spreekstalmeester in de Willem Ruisshow, maar dit terzijde), waarom zuchten zij?’

Goeie vraag Pierre, dank je. Maar eerst dit.

Dienstverleners die met mij willen werken, schetsen vaak een soortgelijk scenario. Ze vertellen dat ze vol enthousiasme met hun praktijk of onderneming zijn begonnen en dat ze er écht wat van willen maken.

Dat ze de verplichte gang naar de kamer van koophandel hebben gemaakt.
Dat er een website komt, een blog en natuurlijk ook een e-zine.
Dat ze alvast (jaloersmakend mooie) visitekaartjes hebben laten drukken.

Dat ze goedgemutst aan de teksten voor hun website zijn begonnen. Een halfjaar geleden. Of zeven maanden geleden. Een enkele keer korter, ‘slechts’ vier maanden.

En dat al hun schrijfpogingen tot niets hebben geleid. Hooguit tot veel frustratie.

Vaak zijn ze diep teleurgesteld in zichzelf. Want ‘iedereen’ kan toch schrijven?

Oké, zeg ik dan meestal, houd moed, we gaan er samen voor zorgen dat jij meer klanten kunt krijgen via internet.

Meestal komt in ons eerste gesprek de spreekwoordelijke aap al uit de mouw.

Ze zijn te vroeg gestart met schrijven

Ze zijn namelijk gaan schrijven voordat ze wisten voor wie, waarover en waarvoor. En ook al schrijf je normaalgesproken de sterren van de hemel, het zal je dan niet lukken om één zinvolle regel voor je bedrijf op het scherm of op papier te krijgen.

No way.

Feit 1. Goede copywriting is doorslaggevend voor het welslagen van je praktijk of onderneming.

Feit 2. Goede copywriting is het resultaat van een aantal noodzakelijke keuzes: voor klanten met wie je wilt gaan werken, diensten die je wilt gaan leveren en hoe je dit wilt communiceren.

Tot je die keuzes hebt gemaakt, zul je in het duister blijven tasten. En zul je – ook op een mooie voorjaarsdag als vandaag – uit het raam staren en je wanhopig afvragen: ‘Waarom lukt het mij nou niet om over mijn bedrijf te schrijven?’

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.