Waarom Jij Jouw Titels Nooit Met Hoofdletters Moet Schrijven

Misplaatste Hoofdletters zie je vooral bij hardcore businesscoaches. En bij ondernemers die zich laten inspireren door Amerikaanse voorbeelden.

Voor Amerikanen is het de gewoonste zaak van de wereld om titels met hoofdletters te lezen. Die kijken er niet van op want het past naadloos in hun beeld van de taal. Alle films, boeken en krantenartikelen die ze ooit gelezen hebben, zien er zo uit.

The Grapes of Wrath
Johnny English Strikes Again
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Maar als je in Nederland woont en dus opgegroeid bent met Nederlandse taalgewoontes, is het even schrikken. Voor mij althans. En omdat ik niet heel bijzonder ben, voor jou misschien ook.

Niet dat ik gelijk van m’n stoel val

Maar het is zo’n klein haakje waardoor ik soms weerzin tegen de hele tekst krijg. Ik vind het lastig om de woorden in die kop te lezen. Mijn ogen struikelen over alle hoofdletters en kunnen niet in één vloeiende beweging de hele titel overzien.

Het wordt er ook zo schreeuwerig van. Zo in je gezicht.

Heel subtiel – voel jij het verschil tussen deze twee?

  • Tips Om Je Blog Artikelen Goed Te Laten Renderen
  • Tips om je blogartikelen goed te laten renderen

Ik begrijp en waardeer het verlangen om een opvallende kop te maken

Want die titel-met-hoofdletters vált ook op, dat is het punt niet.

Maar ik vind het jammer dat Amerikaanse voorbeelden gedachteloos worden gekopieerd – zonder je erom te bekommeren hoe je het je eigen lezers zo makkelijk mogelijk maakt.

Misschien denk jij: het is toch zeker goed om de lezer te verrassen, om even te prikkelen?

Zekers.

Maar dat is iets anders dan haar leespatroon verstoren.

Je blog of website staat in dienst van je lezer

In mijn optiek moet je ervoor zorgen dat er niets tussen jouw boodschap en jouw lezer staat. Je wil het je lezer zo makkelijk mogelijk maken om te begrijpen wat jij voor haar kan doen. Je wil geen taalobstakels in de weg leggen.

Daarom schrijf je helder, actief en concreet. Foutloos. En hou je je aan de Nederlandse taalmores.

Een titel doet een belofte over de inhoud van de tekst. Je zegt: hier gaat het over. Als je meer wil weten, moet je dit lezen. Het is een service aan je lezer. En aan je bedrijf. Want hoe beter je titel, hoe meer mensen de tekst lezen.

Regels zijn regels

Regels zijn natuurlijk verre van heilig. Breek ze vooral – als het zo uitkomt.

Maar regels leiden ook tot verwachtingen.

Als je tegen die verwachtingen ingaat, kan dat ergernis opwekken – hoe minimaal ook. En die ergernis kan ertoe leiden dat iemand geen zin meer heeft om je artikel te lezen.

Hollandse hoofdlettermores

In het Nederlands zijn de gewoontes qua hoofdletters heel simpel:

Elke zin begint met een hoofdletter. Ook elke titel van een blogartikel.

  • Drie tips om te overleven terwijl je achtervolgd wordt door een tijger

En na een getal komt een kleine letter. Dan krijg je dit:

  • 3 tips om te overleven terwijl je achtervolgd wordt door een tijger

Wat wil je met een titel

Dat-ie opvalt. Daar zijn verschillende manieren voor.

  • Zet in elk geval een witregel tussen de titel en de broodtekst.
  • Gebruik een andere kleur voor de titel.
  • Gebruik een groter lettertype.
  • Gebruik een ander lettertype.
  • Gebruik er allemaal hoofdletters voor.
  • Centreer de titel in plaats van links te laten uitlijnen.
  • Het belangrijkste is natuurlijk de inhoud: de woorden die je ervoor gebruikt.

Ik weet dat het niet meevalt om titels te bedenken voor blogartikelen, e-books en mailings. Eerder schreef ik er hier en hier over.

Zelf ben ik de afgelopen jaren steeds vrijer geworden in het bedenken van titels. Meestal dringen ze zich tijdens het schrijven gewoon op. Zoals deze (Waarom Jij Jouw Titels Nooit Met Hoofdletters Moet Schrijven) – ja, dat had toch geen andere kunnen zijn!).

Pop-up

Rechtsonder in dit scherm waar je nu zit te lezen, zat tot voor kort een pop-up. Misschien heb je het al ’s gezien en weggeklikt. Daar kon je mij een vraag stellen, en als ik online was (en tijd had) kreeg je antwoord.

Behalve door prospects en een enkele klant, werd de tool vooral gebruikt door middelbare scholieren die een ‘betoog’ of ‘beschouwing’ moesten maken en omhoog zaten omdat ze er geen titel voor weten.

In het begin dacht ik: wat moet ik met die kinderen, dat zijn toch niet mijn ‘ídeale klanten’. Maar eigenlijk vond ik het gewoon erg leuk om ze antwoord te geven. En het kostte me niet meer dan een minuutje om even te reageren op een vraag.

Omdat ik niet altijd online was, ging het meestal zo:

– Els!
– …
– Hee, is er iemand!
– …
– Ik moet een betoog schrijven over een app-verbod op de fiets, en ik weet geen titel. Help!

In het begin wilde ik iedereen dé perfecte titel geven, maar dat heb ik mezelf snel afgeleerd. Dan zou ik de inhoud moeten kennen en dus veel vragen moeten stellen. Dat kost me teveel tijd. Daarom hield ik het meestal bij één tegenvraag.

– Ben je voor of tegen?
– Voor!
– Appen op de fiets? Liever niet / Niet appen redt levens / 10 levensreddende argumenten om je mobiel in je rugzak te laten / Waarom ik voor twee handen aan het stuur ben – en pas app als ik stilsta

Ik zal niet beweren dat dit de best denkbare titels zijn. Het waren gewoon de eerste die mij binnen de minuut binnenvielen. De scholier kon er in elk geval op voortborduren, was mijn gedachte.

Moraal van het verhaal

Het bedenken van een titel voor een blogartikel of iets dergelijks kan je helemaal verlammen.

Ga dus lekker spelen met je tekst. Wat is de hoofdgedachte? Wat is het meest prikkelende wat je zegt? Wat zou iemand zeggen die het absoluut niet met je eens is? Zitten er wellicht al fraaie stijlbloempjes in die je zo kan gebruiken?

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.