Waarom ik je, jij en jouw blijf schrijven
In 1986 opende IKEA zijn eerste Nederlandse vestiging in Amsterdam. Het liep gelijk storm. Sommige mensen hadden wel moeite met de manier waarop IKEA zijn klanten aansprak, met veel ‘jij’ en ‘jou’.
Nu, ruim 20 jaar later, hoor je daar niemand meer over.
Iedereen heeft wel iets van IKEA in zijn huis. Ik wel, tenminste. Ik heb een aantal prachtige Billy boekenkasten, met glazen deuren.
Blijkbaar slaagt IKEA erin ons allemaal aan te spreken. Van hoog tot laag. Ook allochtonen vinden steeds meer hun weg naar deze meubelzaak.
Dat heeft natuurlijk met het moderne, ruime en goedkope aanbod te maken. Maar het zit ook in de manier waarop IKEA (toekomstige) klanten aanspreekt.
Bv. in de tone of voice die het bedrijf gebruikt in de catalogus. Daarin speelt IKEA echt in op de behoeftes van mensen aan meer ruimte en gezelligheid in een opgeruimd huis. En gebruikt daarvoor een makkelijke, ‘sprekende’ en zeer wervende schrijfstijl.
IKEA wil zoveel mogelijk mensen bereiken, en slaagt daar ook erg goed in: meer dan 231 winkels in 24 landen en ruim 118.000 medewerkers in 40 landen, en een jaarlijkse omzet van ruim 19 miljard euro.
Iemand mailde mij:
Je site heeft een hoog IKEA gehalte met al dat je-gedoe. Ik merk toch nog bij hele groepen bezoekers van websites dat zoiets als tamelijk storend en impertinent wordt ervaren.
Ik beschouw het maar als een compliment …
Als ik ook maar een duizendste van de zakelijke potentie van IKEA zou hebben …
Mijn klantenkring bestaat voornamelijk uit zakelijke dienstverleners. Eigenlijk mensen zoals ik. Zelfstandig, onafhankelijk, doortastend. En zeker niet afstandelijk.
Je hoeft mij niet met ‘u’ aan te spreken. Ik richt mij niet op notarissen, ambtenaren, of andere formalistische beroepsgroepen. Die behoren niet tot mijn doelgroep. En die hoef ik dus ook niet aan te spreken.
Daarom blijf ik bij ‘je’, ‘jij’ en ‘jouw’.
Recente blogartikelen
Over Els Brouwer
Doet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.