Voorkom webtekst missers
Veel online ondernemers willen graag feedback op hun zelfgeschreven teksten op hun website. Zeker als de resultaten tegenvallen en ze nauwelijks klanten via hun website krijgen. Ze vragen hun partner, moeder of ex-collega om ‘eerlijk commentaar’.
Maar hoe gaat dat in de praktijk? Je moeder vindt wellicht alles mooi wat je doet, ontwerpt of schrijft. En je partner of ex-collega is mogelijk wat kritischer, maar mist bv. inhoudelijke kennis van effectief schrijven voor het web.
Je kunt ook je klanten benaderen. Vraag ze bv. wat voor hen doorslaggevend was om contact met jou op te nemen. Of je kunt een tekstschrijver vragen om feedback op je website te geven. Dan hoor je precies wat de sterke punten van je site zijn en wat je nog kunt verbeteren.
Nu wijs ik je graag op 2 veelvoorkomende missers die je zelf simpel kunt herstellen.
Misser 1 – Welkom!
Op je homepage staat in grote letters: WELKOM. Je wilt natuurlijk vriendelijk en gastvrij overkomen op je hoogsteigen online space.
Dat begrijp ik.
Maar ‘Welkom op mijn homepage’ of ‘ Welkom bij …’ lijkt een beetje op zo’n kokos deurmat met WELKOM erop. Die is eigenlijk alleen bedoeld om je schoenen aan af te vegen.
Een gevoel van welkom krijg je toch eerder door andere zaken. Bv. doordat de koffie al klaar staat of er speciaal voor jou vegetarisch is gekookt. Je voelt je pas echt welkom als men precies weet wat jij nodig hebt.
Je mag ervan uitgaan dat je bezoekers weten dat ze welkom zijn. Ze weten dat jij een dienstverlener bent en graag klanten wilt. Je hebt immers een domeinnaam gekocht en je betaalt je provider voor de hosting.
Je homepage moet wel de 10-seconden-test doorstaan. Je klant heeft een vraag of een probleem, daarom is hij op je website gekomen. Je moet je lezer dus echt geven wat hij nodig heeft.
Dat doe je o.m. met effectieve en wervende teksten op je homepage. Die fungeren dan als een zacht loungekussen voor je bezoekers.
Wat wil je lezer?
- Je lezer wil weten waar hij is.
- Je lezer wil begrepen worden.
- Je lezer wil weten wat hij moet doen.
Lees verder over hoe je een goede homepage maakt
Misser 2 – Vage of ‘leuke’ titels en koppen
Wil je dat de teksten op je website echt worden gelezen? Besteed dan extra veel aandacht aan de titels. Titels zijn enorm belangrijk bij wervende teksten. Bv. de titel van een artikel of de kop boven een webpagina.
Een goede titel trekt de lezer je tekst in. Maar lezers klikken weg als je ze niet direct bij hun lurven pakt met een overtuigende titel. De kop moet gaan over de pijn of het probleem van de lezer. Wat houdt haar ’s nachts wakker? Waarom belt ze jou op een gegeven moment, en wat zegt ze dan?
Lees verder over het hoe en waarom van goede titels
Vertoont jouw website 1 van beide missers? Ga dan direct aan de slag om ze te repareren.
Want als jouw website beschikt over een wervende homepage met prikkelende koppen ben je echt al halverwege online succes.
Recente blogartikelen
Over Els Brouwer
Doet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.