Stop met schrijven
Wanneer je als ondernemer schrijft, doe je dat niet voor jezelf. Je doet het voor je lezers, van wie je hoopt dat ze ooit nog eens je klanten worden. Je schrijft over de problemen waarmee ze worstelen. En in je artikelen geef je adviezen over hoe ze die zelf kunnen oplossen.
Ik lees vaak nieuwsbrieven en blogartikelen van collega-ondernemers in andere sectoren. Vaak prima geschreven, met een enthousiaste pen. Maar soms raak ik halverwege een artikel het spoor bijster, en in een enkel geval zelfs eerder. Bijvoorbeeld omdat de schrijver zoveel lijnen uitzet en zoveel wil vertellen, dat hij over zijn eigen woorden struikelt.
Hoe komt dat?
We weten te veel
Dat is goed. Dat is mooi. En dat is lastig.
Ook ik weet te veel. Namelijk over schrijven en hoe je lezers met je woorden kunt overtuigen. Tijdens het schrijven van dit artikel moet ik me dan ook inhouden om je niet alles te vertellen.
Want daar heb jij niets aan. Je hebt waarschijnlijk helemaal geen tijd (laat staan zin!) om dat nu allemaal te lezen. Het is al heel wat wanneer je dit artikel überhaupt leest. Laat staan dat je het uitleest. Daarom houd ik het graag strak en helder.
(Ik zou je bijvoorbeeld nu kunnen vertellen over een werkbusje dat ik laatst ergens geparkeerd zag staan. Het was van een stukadoorsbedrijf met de prachtige naam Strak & Glad. Iedereen die zijn huis ooit heeft laten stuken, weet hoe toepasselijk die bedrijfsnaam is. Maar dat doe ik dus niet, want dan dwaal ik af.)
Ik wil jou en andere ondernemers graag helpen zodat jullie niet meer struikelen over jullie eigen woorden. Vandaar mijn oproep: stop met schrijven.
Lees eerst deze strategieën die hun waarde in de praktijk hebben bewezen. Dan zullen ook jouw volgende artikelen helder geschreven zijn (en wellicht helemaal uitgelezen worden!)
Maak een schrijfschema
De beste tip van allemaal. (Vooral niet-schrijvers denken dat deze tip niet voor hen geldt.) Bedenk voordat je gaat schrijven waar je het over wilt hebben. Noteer dit in een schrijfschema. Welke vraag ga je beantwoorden? Welke argumenten ga je noemen? Bepaal het aantal alinea’s en geef per alinea een aantal trefwoorden.
Bij elkaar heb je dan een fantastische schrijfkapstok waaraan je al je alinea’s, zinnen en woorden overzichtelijk kwijt kunt. Dat zal je zeker helpen bij het op koers houden van je artikel.
Kill your darlings
Nee, dat betekent niet dat je een bloedbad moet aanrichten onder je geliefden. Maar het is wel waar dat alleen de moedige schrijvers onder ons het durven. Het betekent namelijk dat je soms je beste idee – je darling – moet schrappen. Misschien wel je eerste inval die de aanleiding vormde tot het schrijven van je artikel.
Pas wanneer je die darling schrapt,ontstaat er weer lucht in je tekst en kun je verder schrijven.
Afdwalen mag (eventjes)
Het kan zijn dat je tijdens het schrijven afdwaalt. Dat je gaat uitweiden over iets dat maar zijdelings met je onderwerp te maken heeft. Heel goed!
Stop dan even met het schrijven van je artikel. Pak een post-it of een notitiekaartje, en schrijf snel wat trefwoorden op. Dat kan input zijn voor een volgend artikel. Door het op te schrijven kun je erop vertrouwen dat je het niet vergeet en kun je rustig doorschrijven.
Negeer die invallen niet! Het kunnen namelijk briljante ideeën zijn, en het zou zonde zijn wanneer je die zou vergeten. Bovendien: als je ze niet opschrijft, blijven ze tijdens het schrijven waarschijnlijk hinderlijk in je hoofd terugkomen.
Kortom: bezint eer je begint te schrijven. Maak eerst een pas op de plaats en ga daarna doelgericht aan de slag. Dan maak je het je lezers extra makkelijk jouw artikel helemaal uit te lezen.
Recente blogartikelen
Over Els Brouwer
Doet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.