Ik werk het liefst met mensen die

Afgelopen weekend was ik op zoek naar een stemtrainer. Ik volg theaterlessen en ik merk dat ik al vlug hees word. Ook praat ik nogal snel, zeker als ik enthousiast ben. Binnenkort wil ik webinars gaan geven en dan moet ik natuurlijk verstaanbaar zijn.

Bij elkaar genoeg reden om uit te zien naar iemand die mij kan leren mijn stem beter te gebruiken. Dus ging ik achter mijn computer zitten om via Google naar zo iemand te zoeken.

Dat is natuurlijk wat heel veel mensen doen. Ze hebben een probleem waar ze van af willen. En snel graag! Ze typen wat zoekwoorden in en surfen een beetje over internet, springend van site naar site. Op zoek naar die ene site waarop ze zich (h)erkend voelen, thuis voelen.

Maar dat valt niet mee. Dat kan ik dus uit eigen ervaring vertellen.

Er zijn namelijk veel dienstverleners die op hun site schrijven:

Ik werk het liefst met mensen die …

Elke keer dat ik dat las, voelde ik me minder begrepen door die dienstverleners. Ik ging denken: Oh ja joh, werk jij het liefst met mensen die … ? Moeten zij zich kwalificeren voordat ze jouw klant mogen worden? Aan welke eisen moet ik wel niet voldoen om jou te mogen betalen?

Want wat gebeurt er wanneer je zegt: ‘Ik werk het liefst met’?

Je zet jezelf centraal. En zo schep je afstand tussen jou en de lezer, misschien wel je aanstaande klant. En dat is niet je bedoeling, toch? Waarschijnlijk wil je aangeven dat je iets heel goed kunt. Dat jij een bijzondere gave hebt en van betekenis kunt zijn voor bepaalde mensen met een bepaald probleem. Voor mij dus.

De beste manier om dat te doen is door het mij gewoon te vertellen. Concreet. Door bijvoorbeeld dit te schrijven:

Els, ik weet waar jij mee worstelt en ik weet ook hoe dat komt. Ik weet dat het moeilijk kan zijn om het in je eentje op te lossen. Maar ik heb een oplossing die al goed heeft gewerkt bij andere mensen. Je kunt er deze en deze resultaten van verwachten.

Als ik dát nou had gelezen …

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.