Schrijven is net als praten
Praten met je vriend of je collega is niet moeilijk. Als vanzelf rollen de woorden uit je mond.
Waarschijnlijk lukt het je prima om hem mee te krijgen naar de bioscoop.
Je overtuigt hem met een paar rake argumenten. Als je met hem praat, gebruik je geen jargon. Je gebruikt geen woorden waar je zelf je tong over zou breken. Je praat gewoon simpel Nederlands.
Help, ik kan niet meer schrijven!
Wanneer je je webtekst gaat schrijven lijkt het soms alsof je het verleerd bent. Je weet echt niet meer hoe het moet. Plotseling ga je formeel, schools Nederlands schrijven, zoals je het vroeger geleerd hebt.
Die #!!#$!$ grammatica zit je in de weg, je moet foutloos typen …
Misschien vind je zelfs dat wat je schrijft ook ‘mooi’ moet zijn.
Al die zaken kunnen je belemmeren bij het schrijven. Daardoor gaat het spontane ervan af en bereik je niet het hart van je lezer.
Lekker op de bank met je klant
Maar dat is wel wat je als schrijvende ondernemer wilt: je klanten raken en ze overtuigen jouw product of dienst te kopen. Dat kun je doen door het een beetje – klinkt misschien een beetje raar – intiem te maken. Alsof je bij je lezer thuis op de bank zit.
Maar het lastige is: dat zit je natuurlijk niet.
Wat zeg je?
Je lezer mist je lichaamstaal. Daarmee zou je bepaalde woorden benadrukken, of aangeven dat je iets niet helemaal serieus bedoelt. Je lezer hoort ook niet of je met luide stem spreekt, of juist heel zacht iets in zijn oor fluistert.
Praat gewoon in je tekst
Maar dat kun je tijdens het schrijven toch wel een beetje goedmaken. Want ook in je tekst kun je immers je stem verheffen. Dat doe je door bepaalde woorden of zinsdelen vet of cursief te maken, of een uitroepteken te gebruiken!
Gun je lezer even rust – om jouw verhaal op hem in te laten werken – met wat witregels. Dan kan zomaar een betekenisvolle stilte ontstaan …
Of misschien wil je even met je vingers op tafel tikken om je argumenten stuk voor stuk kracht bij te zetten. Helder. Keihard. Dat kan er dan zo uitzien:
- Argument 1
- Argument 2
- Argument 3
Allemaal manieren waarop je jouw stem kunt laten horen in je tekst.
Lees je tekst hardop voor
De beste test voor een lekker lopende tekst. Echt waar. ’s Werelds beste copywriters doen het. Laatst zag ik het Lorrie Morgan Ferrero – Red Hot Copy herself – doen in haar fameuze copywriting make-over video’s. Als je je eigen tekst voorleest, hoor je precies waar het hapert in de tekst. Je hoort precies waar ook de lezer straks zal struikelen. Dan kun je tekst verbeteren totdat jij en je lezer er soepel doorheen lezen.
Recente blogartikelen
Over Els Brouwer
Doet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.