Mijn beste blogtitel ooit: Het geheim van goede titels
Bijna vier jaar geleden schreef ik een blog met de titel: Het geheim van goede titels. Erin een paar simpele aanwijzingen voor het bedenken van goeie koppen.
Het is nog steeds een trekpleister vanjewelste op mijn site; ik krijg er veel bezoekers door. Die titel doet z’n werk. Lekker wel, zo’n gouwe ouwe.
Nu is het tijd voor de sequel
Want zo’n kop zorgt er nog steeds voor dat je blogartikelen goed gelezen worden en je workshop een succes wordt of niet.
Maar het blijft een heel gedoe, goeie koppen schrijven. Je kunt op veel manieren dit verzin-een-titel-probleem tackelen. Ik heb hier een paar sjabloonzinnen voor drie soorten titels voor je, om gewoon ’s mee te oefenen.
Eerst het grondwerk
Voordat je een titel of kop schrijft, moet je een aantal dingen precies weten, zoals wie je klant/lezer is en wat op dit moment voor haar een big issue is.
Voorbeeld.
Misschien richt je je op onderneemsters met kinderen [klant], die nét te weinig verdienen [probleem]. Jij geeft ze marketingadvies [product] zodat ze meer diensten kunnen verkopen [resultaat] en meer tijd aan hun kinderen kunnen besteden [baat]. En dat krijg je in twee maanden [tijd] voor elkaar. (Als dat echt zo is: chapeau! Ik ken geen businesscoach die dat lukt.)
Wat vul jij in bij klant, probleem, product, resultaat, baat en tijd?
Als je hierover twijfelt, check dan even dit artikel dat ik in 2009 schreef: De emotionele voordelen van succesvolle copywriting.
Nu moet je even hardop denken
Lees onderstaande zinnen en denk er tussen [ ] de woorden bij die bij jou en je onderneming passen. Verander de zinnen zo nodig.
Stel een vraag
- Hoe zou je leven eruit zien zonder [probleem]?
- Wil jij weten hoe je [baat] krijgt door van [probleem] af te komen?
- Weet je zeker dat je het beste [product] hebt?
- Ben jij een [klant] die [product] zoekt om van [probleem] af te komen?
- Als jij in slechts [tijd] meer [baat] kan hebben, wil je dat dan weten?
Geef info
- Wat de meeste [klant] niet weten over [probleem].
- Vermijd deze fouten die veel [klant] maken wanneer ze [product] kiezen.
- Waarom de meeste [klant] er niet in slagen hun [probleem] op te lossen.
- 7 dingen die je moet weten over [klant].
- Ontdek het verband tussen [product] en [resultaat].
Doe een belofte
- Waarom [klant] kiest voor [product] en profiteert van [baat].
- Met mijn [product] heb je minder [probleem] en meer [resultaat].
- Echt, je kunt [baat] hebben zonder [probleem].
- Sluit je aan bij [klant] en profiteer ook van [baat].
- Waarom sommige [klant] veel [resultaat] bereiken in slechts [tijd].
Et voilà, 3 x 5 koppen.
Recente blogartikelen
Over Els Brouwer
Doet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.