Hoe doe je dat nou, een nieuwsbrief?
Mijn e-zine is voor mij en mijn bedrijf enorm belangrijk. Ik krijg altijd enthousiaste reacties (erg goed voor m’n ego ;-)). Het dwingt me ook elke keer weer na te denken over mijn vak, en ik blijf leren. Ook heb ik er klanten door gekregen. Allemaal heel positieve dingen.
Het afgelopen halfjaar kreeg ik regelmatig de vraag: ‘Els, hoe doe je dat nou, zo’n nieuwsbrief?’ Lezers van mijn nieuwsbrief wilden weten hoe ik de inhoud bepaalde, hoe ik het schreef, hoe ik de nieuwsbrief verzond …
Daarvoor heb ik Welmoet Babeliowsky geïnterviewd. Zij is mede-eigenaar van Autorespond, een bedrijf dat ondernemers o.m. helpt bij het versturen van hun nieuwsbrief. Natuurlijk zijn er meer bedrijven die dat doen. Maar toevallig ken ik Welmoet, en wordt deze nieuwsbrief ook via Autorespond verstuurd. Vandaar.
In gesprek met Welmoet Babeliowsky, Autorespond
Waarom eigenlijk een nieuwsbrief?
(Els) Stel, ik ben ondernemer en ik denk erover ook een e-zine te maken. Iedereen om me heen heeft er al een, en ze zeggen allemaal dat het zo goed is voor je bedrijf. Hebben ze gelijk?
(Welmoet) Ja, ze hebben echt gelijk. Maar een e-zine schrijven is niet alleen goed voor je bedrijf – je krijgt er meer klanten door – het is ook nog eens goed voor je zelfvertrouwen. Het schrijven van artikelen voor je e-zine scherpt je kennis enorm aan. En je zult merken dat je al snel als een expert op jouw vakgebied wordt gezien.
Een nieuwsbrief geeft je bedrijf ook de kans om met één gezicht naar buiten te komen. Dat maakt het nog makkelijker een persoonlijke relatie met je lezer aan te gaan, en andersom, en daar gaat het om.
Wie ga je je 1e e-zine sturen en hoe doe je dat?
Je hebt me overtuigd 😉 Ik ga dus een e-zine maken, maar heb nog geen idee hoe dat in z’n werk gaat. Ik heb wel al flink wat adressen in Outlook zitten. Kan ik die nu allemaal gaan mailen?
Nee, je mag niet iedereen zomaar je e-zine sturen. Je mag wel je bestaande klanten mailen. Dat moeten wel klanten van nu zijn, of klanten die onlangs nog iets van je gekocht hebben. Het moeten ook klanten zijn die dezelfde dienst hebben gekocht als waar jij nu over schrijft. Mensen die ooit iets heel anders bij je kochten, mag je niet zomaar mailen. Andere contacten moet je eerst om toestemming geven.
Ik verstuurde het 1e e-zine van Wervende Webteksten trouwens met Outlook. Dat ging prima, de 1e keer. Tot ik meer dan 30 abonnees had (en dat was de 2e keer). Toen ging het helemaal mis.
Je e-mailprovider wil waarschijnlijk niet dat zijn klanten op grote schaal mailen. Dan lopen hun servers immers snel vol. Ook is het een soort bescherming tegen spam. Als je serieuze plannen voor een e-zine hebt, moet je daar eigenlijk direct een goede oplossing voor zoeken. En die ligt meestal buiten de deur, bij services van Autorespond, Aweber of andere programma’s.
Ik begrijp dat jij dat zegt, maar mijn contactpersonen zaten in Outlook. Toen ik overstapte op jullie dienst heb ik alle gegevens overgetypt. Erg omslachtig…
Dat had je echt niet allemaal over hoeven typen! Vanuit Outlook of een ander e-mailprogramma kun je heel simpel de gegevens exporteren naar Excel. En dat Excel-bestand kun je vervolgens weer inlezen in ons programma. Helemaal niet ingewikkeld. Alles wat je nodig hebt, zijn de voornaam, de achternaam en het e-mailadres van de contactpersoon.
Gewoon maar opsturen?
Ok! Volgende stap: het artikel voor mijn 1e e-zine is klaar. Vind jij het handig om dat artikel gewoon op te sturen of moet er nog een soort inleiding bij?
In het 1e e-zine dat je stuurt, moet je echt uitleggen waarom je een e-zine schrijft. Je moet niet zomaar binnenvallen met je tips of je artikel. Ook al kennen je klanten je, ze willen toch dat je eerst contact met ze maakt. Mensen vergeten je snel, ze weten vaak niet meer dat ze pas nog iets bij je hebben gekocht of besteld.
Maar schrijf dan niet over jezelf, stel altijd de ander centraal. Verwijs bv. naar het contact dat jullie eerder hebben gehad. Als je aan meer dan 20 mensen je e-zine stuurt, is dat natuurlijk onbegonnen werk. Je kunt dan wel in grote lijnen vertellen waar jullie contact uit bestond.
Persoonlijk maken van e-zines werkt
In mijn nieuwsbrief spreek ik de lezers altijd persoonlijk aan. Dat doe ik in de aanhef, daar staat altijd ‘Beste …’. En ik doe het ook wel in de lopende tekst van de het artikel zelf. Wat vind jij daarvan?
Personaliseren van nieuwsbrieven is een heel goed idee. Als de voornaam van je abonnee bekend is, kun je in het programma aangeven dat je bv. zo’n aanhef wilt. Dat gaat dan helemaal automatisch. Om een of andere reden wekt het vertrouwen bij de lezer dat hij zijn eigen naam ziet staan.
Het geeft hem een goed gevoel. Hij denkt echt niet: ‘Hé, daar staat mijn naam’. Maar onbewust pikt hij toch iets positiefs op. Het kan heel verrassend werken. Je kunt het ook onder aan je e-zine doen, in de afsluiting. Maar doe het niet te vaak, 1 of 2 keer is genoeg.
Ik ben geabonneerd op best veel nieuwsbrieven, ook van bv. Amerikaanse webcopywriters. Zij zetten vaak de naam van de lezer in de onderwerpregel van het e-zine. Mijn inbox loopt dus regelmatig vol met berichten met onderwerpregels als ‘Els, here are your 7 secrets to success’, ‘Els, a gift from Pete’ of ‘Els, what to do when your customers complain’. Als je zo’n rijtje onder elkaar ziet, is dat een beetje kunstmatig.
Toch schijnt het wel te werken. Maar overdaad schaadt, dat is zeker waar.
Nieuwe abonnees door inschrijfformulier
Ok, nu heb ik een geweldig 1e e-zine en ik heb het naar mijn bestaande klanten gestuurd. Maar ik wil natuurlijk ook graag dat andere mensen zich erop inschrijven. Hoe regel ik dat?
Met Autorespond gaat het zo. Op je website zet je een inschrijfformulier. Natuurlijk op je homepage, want daar landen waarschijnlijk de meeste bezoekers. Het is echter handig om op alle pagina’s zo’n inschrijfformulier te zetten, telkens op een vaste plek. Rechtsboven op de pagina schijnt de beste plek te zijn.
Bij dat formulier zet je dan iets van ‘Klik hier om je op te geven’. Als bezoekers zich dan willen opgeven, hoeven ze alleen hun naam en e-mailadres te typen en de rest gaat vanzelf. Daar heb je geen omkijken meer naar. Je abonneebestand groeit terwijl jij achter je bureau zit!
Call to action
Welmoet, heb je nog een gouden tip?
Mensen vergeten vaak het belangrijkste. Ze sturen hun eerste nieuwsbrief aan hun relaties en maken niet duidelijk dat men zich moet aanmelden. Ze vergeten de call to action. En als je er niet expliciet om vraagt, doen maar 2 mensen het. Dan blijf je met een bestand zitten van relaties die geen toestemming hebben gegeven.
Het is ontzettend belangrijk dat je je 1e mail goed aanpakt. In je 1e mail bevestig je het contact met je relatie, leg je uit waar het e-zine over gaat en vraag je of de lezer zich wil abonneren. Je kunt daarbij best een beetje aandringen door bv. “Doe het nu meteen” te zeggen.
Wat staat er bij het aanmeldingsformulier op jouw website?
‘’Profiteer van onze kennis en abonneer je op onze nieuwsbrief met iedere maand tips en trends over nieuwsbrieven en e-mailmarketing’’
Recente blogartikelen
Over Els Brouwer
Doet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.