3 tips voor onweerstaanbare onderwerpregels

Je e-zine is geschreven. En je hebt het verstuurd naar al je abonnees. Want die heb je gelukkig steeds meer. Heel goed. Want met je e-zine bouw je keer op keer aan een bestendige relatie met je abonnees. En zullen je lezers veranderen in klanten.

Maar goed, daar ligt je e-zine in een vreemde Inbox.

Dat is zo’n beetje hetzelfde als de zak van Sinterklaas. Die oude baas klopt op de deur, zet zijn zak met cadeautjes neer en maakt zich vervolgens schielijk uit de voeten. (Althans in mijn tijd…)

Als je e-zine in een Inbox ligt, ben je dus nog niet binnen.

Het is de grootste uitdaging: ervoor zorgen dat mensen je e-zine ook echt lezen. De concurrentie in de Inbox van je abonnees is immers groot. Kijk maar naar je eigen inbox.

Je kunt het beste product ter wereld hebben of de beste dienst ter wereld leveren. Je kunt zelfs het meest overtuigende e-zine ter wereld schrijven.

Maar de waarheid is: als het onderwerpveld niet onweerstaanbaar is, wordt je e-zine niet gelezen. En is al je werk voor niets.

Daarom geef ik je een aantal tips – drie om precies te zijn – voor het schrijven van effectieve onderwerpvelden waarmee je het openingspercentage van je e-zine vergroot.

Tip 1: Personaliseer

Stel, je loopt in een drukke winkelstraat in een vreemde stad. Plotseling hoor je je naam: Hé Els!

En ook al ben je ver van huis – en weet je zeker dat niemand je kent –, je kijkt toch even om. Zonder erbij na te denken. Het horen van je naam trekt je aandacht.

Datzelfde krachtige mechanisme is aan het werk als lezers hun naam ‘horen’ in het onderwerpveld. Dus als jij de naam van je abonnee in het onderwerpveld zet, kan dat het openingspercentage dramatisch verhogen.

Het is heel simpel, maar het werkt. Ik heb het vorig jaar zelf gedaan toen ik verhuisde van het westen naar het oosten van het land. Ik wilde mijn (klanten)netwerk een snelle boost geven en heb toen mijn abonnees een bericht gestuurd met dit onderwerpveld:

‘Els, heb je zin in koffie?’

Hier heb ik veel leuke reacties op gekregen. Met een aantal abonnees heb ik kennisgemaakt, en ik heb er zelfs een paar klanten door gekregen.

Tip 2: Hou het kort

Test…

Heb je je e-mailprogramma openstaan? Kijk a.j.b. eens even naar de onderwerpvelden van de berichten in je Inbox of een andere map.

Mogelijk vallen sommige berichten je meer op dan andere.

Waarschijnlijk trekken juist de kortere teksten in het onderwerpveld je aandacht. Korte onderwerpvelden zorgen voor een hoger openingspercentage van je e-zine. De omslag ligt bij ca. 35 karakters.

Je hoeft dus echt niet in detail uit te leggen waar je e-zine overgaat. Maar geef net genoeg informatie opdat je abonnees niet kunnen wachten met het lezen van je e-zine.

Kunnen je abonnees het onderwerpveld niet lezen vanwege de lengte? Dan zullen ze welhaast zeker je bericht helemaal niet openen.

Tip 3: Wees onweerstaanbaar

Maar we zijn er nog niet.

Wil jij het openingspercentage van je e-zine serieus verhogen? Dan komt er natuurlijk meer bij kijken dan personaliseren en een korte, krachtige tekst in het onderwerpveld.

Je moet ook een verleidelijke invalshoek hebben. Een invalshoek die onherroepelijk de aandacht trekt, en ervoor zorgt dat de ontvanger je e-zine zo snel mogelijk wil openen.

Een paar aandachtspunten.

  • Creëer een gevoel van urgentie. Doe dat bv. door te wijzen op een naderende deadline.
  • Benadruk de voordelen, niet de kenmerken. Geef ondubbelzinnig aan hoe jouw lezers profiteren van je e-zine: dat ze tijd en geld zullen besparen, gelukkig worden…
  • Prikkel de nieuwsgierigheid van je abonnee. Suggereer bv. dat ze iets heel belangrijks niet weten. Maar laat, als je dat doet, nog wel iets aan de verbeelding over. Bv.: ‘Els, maak jij deze fout vaak?’

De onderwerpregel is echter niet het hele verhaal

Je e-zine ligt nog steeds in de Inbox, in de zak van Sinterklaas zeg maar. Maar nu met een onweerstaanbaar onderwerpveld. En nu moet je er nog voor zorgen dat de zak naar binnen wordt gehaald en wordt uitgepakt.

Als je jezelf eerst een testversie van je nieuwsbrief stuurt, kijk er dan eens naar in het voorbeeldvenster. In het voorbeeldvenster zie je het bovenste deel van je e-zine.

Veel mensen lezen de eerste paar regels van een bericht en beslissen dan of ze verder willen lezen. Sommige besluiten het bericht te deleten.

Ook hier geldt de ijzeren wet van de aandacht. Heb jij niet direct de aandacht van je lezer te pakken? Dan kan je mooie boodschap zomaar verloren gaan.

Het gaat dus niet alleen om het onderwerpveld. Ook het bovenste deel van je e-zine bepaalt in sterke mate of je e-zine daadwerkelijk wordt gelezen.

Daag je abonnees niet uit. Ze hebben het net zo druk als jij, en zijn misschien wel net zo ongeduldig. De deleteknop zit onder hun rechterhand…

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.