Authentiek schrijven voor dienstverleners

Sommige dienstverleners zijn er huiverig voor om een tekstschrijver in te huren. Ze zijn bang dat de teksten op hun website te commercieel worden, of dat ze zich niet in de webkopij zullen herkennen.

Ik krijg dan ook regelmatig de vraag: ‘Hoe kan ik zelf zo schrijven dat het dicht bij mij blijft? Want ik wil authentiek blijven. Daarom wil ik wil dat mijn klanten via mijn websiteteksten echt met mij kunnen kennismaken.’

Eerlijk gezegd heb ik mij dat ook vaak afgevraagd. Want ik wil ook niet schrijven als 13-in-een-dozijn. Totdat ik erachter kwam dat mijn klanten daar helemaal niet op zaten te wachten. Ik stelde mezelf de verkeerde vraag. De juiste vraag moet zijn:

Hoe kan ik mijn klanten ervan overtuigen dat ik de beste oplossing voor hun problemen heb?

Want klanten huren mij niet in omdat ze me zo gezellig vinden (wat ik overigens wel ben ;-)) Nee, ze worstelen ergens mee: ze hebben zelf te weinig klanten, te weinig bezoekers op hun site, te weinig respons op hun mailings.

En daar lijden ze onder: ze hebben te weinig inkomen en kunnen soms maar net het hoofd boven water houden. Dat levert stress op, dat wil je niet weten!

Als ze met mij in contact komen, vragen ze zich niet af of ik wel echt zo aardig ben. Ze willen weten wat ze aan me hebben, wat mijn inzet ze gaat opleveren.

Dat is een eerlijke en goede vraag. Ze betalen mij immers voor mijn werk.

Voor veel dienstverleners is authenticiteit belangrijk. Maar als je geen professionele schrijver bent, kunnen je woorden – als je ze eenmaal hebt opgeschreven – geforceerd overkomen. Je vriendelijke woorden verliezen hun invoelende waarde zodra ze op het beeldscherm verschijnen. Dan lijken ze onpersoonlijk, zelfs een beetje vervelend.

Je toekomstige klanten willen maar één ding (zou je ze niet!). En dat is: over zichzelf lezen. Ze willen een kopregel die ze raakt. Ze willen alinea’s die gaan over hun problemen, geschreven zoals ze dat zelf zouden zeggen.

Als belangrijkste tip kan ik je nu meegeven: vraag je eens af hoe een goede vriend over jou en je diensten zou praten. Welke woorden zou hij gebruiken? Hoe zou hij de voordelen van je dienst omschrijven?

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.