Weet waarover je schrijft!
Wat een weertje. Ik ben net terug van een superlekkere fietstocht door de polder.
Voor het werk.
Echt waar.
Schrijven gaat makkelijker als je weet waarover je schrijft. Je tekst wordt levendiger als je het product of de dienst kent waarover je schrijft. Je schrijft dan concreter, beeldender. Je noemt precies die voordelen en voorbeelden die aankomen bij je lezer. Je raakt precies de juiste snaar.
Voorwaarde is natuurlijk dat je je klant écht kent. Dat je zijn of haar behoeftes en verlangens begrijpt. Ga eens in zijn schoenen staan. Wat heeft hij nodig? En wat levert jouw product of dienst hem op?
Heb je bv. al zelf de training gedaan die je bedrijf verkoopt? Hoe is het om jullie intake te ondergaan?
Voor een projectontwikkelaar die woningen gaat bouwen aan de Flevolandse Noorderplassen schrijf ik nu een verkoopfolder. Daarom ben ik vanmorgen naar het nu nog lege bouwterrein aan de Noorderplassen gefietst.
Ik luisterde er naar de wind, naar het ruisen van het riet. Ik zag stapelwolken in de lucht, zwaluwen scheerden voorbij … Ik stelde me voor hoe mensen na hun werk nog even naar de dijk zouden lopen. Daar zien ze de zeilschepen dicht onder de kust voorbijvaren. In de havenkom liggen motorsloepen zij aan zij met zeewaardige jachten. Klaar voor een vaartocht over de plas.
Mijn bezoek aan het bouwterrein zette mijn verbeelding in werking. Ik heb ‘gevoel’ gekregen met het gebied en het project. Mét de informatie van mijn klant kan ik nu de juiste woorden vinden.
Wat een heerlijk werk.
Recente blogartikelen
Over Els Brouwer
Doet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.