Tips voor het vinden van je schrijfstem

Hoe onderscheid je je op het web tussen alle andere coaches, consultants of IT-bedrijven? In ieder geval niet door de bezoekers van je website af te schrikken met 13-uit-een-dozijn teksten.

Mensen gaan zaken met je doen als ze je kennen, leuk vinden en vertrouwen.

Wanneer mogelijke klanten op je website komen, willen ze 1) weten wat je aanbiedt en 2) weten wat zij eraan hebben. Het gaat niet om jou. Maar ze willen wél weten hoe je het aanbiedt. Ben je erg serieus of hang je de clown uit? Ben je resoluut of afwachtend?

Wie ben jij eigenlijk?

Iedereen is anders. En iedereen schrijft anders. Ik schrijf helder en puntig. Een kwestie van schrijven en schrappen. Wat is jouw schrijfstijl?

Deze 9 tips helpen je bij het vinden van jouw unieke schrijfstem.

1. Schrijf vanuit je hart
Ben je onrustig, kun je niet stilzitten? Goed moment om naar je stem te luisteren. Pak een pen en schrijf op wat er in je opkomt.

2. Zeg eens iets anders
Zoveel artikelen en sites over stressmanagement en het overwinnen van je burn-out. Doe eens iets anders. Schrijf over ontspannen in het leven staan. Schrijf over hoe vrouwen in 3 stappen door het glazen plafond kunnen knallen.

3. Wie is je ideale klant?
Je ideale klant geeft hoog op over jou en je diensten tegen een vriend. Wat zou hij zeggen? Welke woorden zou hij gebruiken?

4. Schrap. En schrap dan nog wat.
Schrap tot de kern – jouw kern – overblijft.

5. Schrijf snel
Schrijf zo snel dat je innerlijke criticus er net niet bij kan. Redigeren doe je later.

6. Onthul jezelf
Schrijf over jezelf. Laat iets van jezelf zien. Wat je droomt, welk succes je hebt behaald.

7. Wees concreet
Schrijf concreet, niet abstract. Schrijf niet over ‘meer’, maar over ‘10% meer’. Schrijf niet over ‘bloemen’, maar over ‘madeliefjes’.

8. Breek de regels
Schrijf informeel. Gebruik spreektaal, samentrekkingen. En zinnen mogen met ‘en’ en ‘maar’ beginnen. (Maar wees niet slordig met grammatica.)

9. Luister naar jezelf
Hoe klink je wanneer je tegen een vriend praat over je bedrijf? Neem jezelf eens op en luister. Klink je enthousiast en deskundig? Maak er een artikel van!

Hoe klinkt jouw schrijfstem?

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.