Jij bent niet welkom op mijn homepage
Je homepage moet de 10-seconden-test doorstaan.
Je klant heeft een vraag of een probleem, daarom is hij op je website gekomen. En hij geeft je 10 seconden om dat probleem op te lossen. Je bezoeker kijkt en scant of er iets voor hem te halen is. Of het aan zijn verwachtingen voldoet. Of hij met jou in zee wil gaan. Dat gebeurt allemaal in die 10 seconden.
Dat is heel erg kort.
Begin niet te vroeg met verkopen
Een fout die veel zakelijke dienstverleners maken, is dat ze te snel beginnen met verkopen. Het gaat om je business, toch? Maar verplaats je eens in de bezoeker van je website, je aanstaande klant. Hij komt net z’n werkkamer binnen. Heeft net z’n koffie gepakt, de chef kijkt mee over z’n schouders… Of de kinderen schreeuwen om aandacht. Hij moet echt eerst acclimatiseren. Eerst even wennen.
Val daarom niet meteen met de deur in huis. Als je te vroeg de nadruk legt op het verkopen van je dienst of product, zal het zeker niet lukken.
Wees lief
Ok, ‘verkopen’ mag niet. Maar hoe krijg je dan de bezoekers van je website zover dat ze jouw dienst afnemen? Eigenlijk door ze een zachte landing te laten maken op je homepage. Want een zachte landing is een ontvankelijke landing.
Stel je het volgende eens voor. Je bezoeker surft over het web, springt van de ene site naar de andere site. De ene schrikt hem af met agressieve verkoopteksten, waar hij helemaal nog niet klaar voor is. In de andere herkent hij zich niet, die gaat niet over hem en zijn behoeftes. En weg is hij, binnen die befaamde 10 seconden.
Je moet je lezer daarom echt geven wat hij nodig heeft. Dat doe je o.m. met effectieve en wervende teksten op je homepage. Die fungeren dan als een zacht loungekussen voor je bezoekers.
Wat wil je lezer?
- Je lezer wil weten waar hij is.
- Je lezer wil begrepen worden.
- Je lezer wil weten wat hij moet doen.
Afgelopen week stapte ik een kledingzaak binnen. Meteen kreeg ik een winkelmeisje op mijn nek: ‘Kan ik je ergens mee helpen?’ Of nee, ze zei: ‘Kan ik u wellicht ergens mee van dienst zijn?’ Iets wat ik nooit tegen iemand zou zeggen. Het is een taal die jij en ik niet gebruiken. Een tikje te formeel. Ze kwam ook te vroeg met die vraag. Het regende en was koud, en ik stond nog even m’n sjaal af te pellen.
Ik wilde eerst gewoon even rondkijken.
Dat willen de meeste mensen als ze ergens binnenkomen. Ook als ze op een website landen. Even wennen. Even (10 seconden!) om zich heen kijken, zien of ze op het juiste adres zijn. Ze zoeken bevestiging. Ze hebben bv. net gezocht op tips voor een beter leven zonder stress. En nu willen ze weten of ze hier antwoorden kunnen krijgen. De meeste mensen houden niet van verwarring en onzekerheid. Zodra ze zich niet op hun gemak voelen, pfft: zijn ze weg.
Je lezer wil weten waar hij is
- Laat hem weten dat hij goed zit. Roep herkenning op. Dat doe je door zijn probleem te beschrijven. Laat hem al een beetje ruiken aan de oplossing: zo kan het zijn wanneer hij met jou in zee gaat. Geef daarna de oorzaak van zijn probleem, waarom het niet lukt het zelf op te lossen. Vertel hem wat hij nodig heeft en hoe jij hem daarbij kan helpen.
- Zet de belangrijkste informatie boven de vouw van je website. Op dat deel van het scherm dat je lezer ziet zonder te scrollen.
- Breng hem niet in verwarring. Gebruik een duidelijke menu- en navigatiestructuur, en een consistente lay-out.
- Schrijf een pakkende tagline. Met een goede tagline ziet de lezer in 1 oogopslag wat het onderwerp van je site is.
Je lezer wil begrepen worden
Spreek daarom zijn taal. Ken jij je doelgroep? Weet je waarom mensen naar jouw website komen? Weet je wat ze bij je zoeken? Anticipeer op de belangrijkste behoeften en problemen van je doelgroep. Die wil meer gemak, zekerheid, geld, geluk, liefde, aanzien, gezondheid …
Gebruik daarbij in je teksten dezelfde woorden als zij gebruiken. Woorden hebben immers een emotionele lading die niet voor iedereen gelijk is.
Ik word zelf soms iebelig van coachtaal. Coachtaal is vaak omslachtig en weinig concreet. Die taal spreek ik niet. Die taal spreekt mij niet aan. Terwijl ik toch een potentiële klant ben. (Wie niet?) Je kunt als dienstverlener natuurlijk niet iedereen tevreden stellen. Maar het is wel zaak buiten je vakgebied te stappen. Anders lukt het je niet je klanten in hun eigen taal aan te spreken. De enige taal die ze verstaan. Probeer daarom achter hun gevoelswoorden te komen.
Je lezer wil weten wat hij moet doen
De laatste stap. Geef je bezoeker altijd een heldere call to action. Nodig hem uit om te handelen. Om verder te lezen op je website en te beginnen met kopen. Zeg hem dat hij iets moet doen, en de kans is groot dat hij het ook doet. Als je niets zegt, gebeurt er ook niets. Simpel zat.
- Zeg hem wat hij moet doen. Gebruik daarbij concrete woorden: schrijf je in, lees verder, bestel, log in, verzend.
- Maak het aantrekkelijk dat te doen. Gebruik daarvoor positieve en overtuigende woorden als: nieuw, geheim, succes, direct, simpel, korting, tips, tijdelijke.
Nog 2 extra tips
Zeg op je homepage a.j.b. geen ‘bedankt voor het komen’ of ‘kom snel nog eens’. Zo laat je weten dat je eigenlijk al klaar bent met je klant. En het moet nog beginnen!
Zeg ook niet ‘Welkom op mijn homepage’ of ‘ Welkom bij …’. Dat lijkt een beetje op zo’n kokos deurmat met welkom erop. Die is eigenlijk alleen bedoeld om je schoenen aan af te vegen. Een gevoel van welkom krijg je toch eerder door andere zaken. Bv. doordat de koffie al klaar staat of er speciaal voor jou vegetarisch is gekookt. Je voelt je pas echt welkom als ze precies weten wat jij nodig hebt. En je dat ook geven.
Recente blogartikelen
Over Els Brouwer
Doet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.