Zoekmachine-gericht tekstschrijven
Er zijn zoveel websites waar nooit iemand komt.
Waarvan geen letter wordt gelezen.
Waar geen formulier wordt ingevuld.
Waar niemand iets bestelt, niemand iets koopt.
Waar het oorverdovend stil is.
Als je er goed over nadenkt, is het is bijna zielig. Al die plaatjes en tekst, ergens daarbuiten op het WWW. Al die moeite.
Ik help zelfstandig dienstverleners bij het schrijven van wervende teksten voor internet zodat ze meer klanten kunnen krijgen. Wervende teksten alleen zijn echter niet genoeg.
Het is natuurlijk leuk, als iemand na het lezen van mijn webcopy (e-book, e-zine, blogpost of webtekst) besluit met mijn klant in zee te gaan. Een coachingstraject aangaat, een huis koopt of een IT-project aanbesteedt.
Maar om zeker te weten dat de doelgroep van mijn klanten die webcopy ook echt onder ogen krijgt, is meer nodig dan overtuigend schrijven alleen.
Namelijk zoekmachinegericht tekstschrijven.
Deze maand volgde ik daarom de workshop Zoekmachinebewust tekstschrijven bij Lancelots.
Wanneer een website hoog scoort bij zoekmachines als Google vergroot dat natuurlijk de kans op echte bezoekers op je site. De beste – natuurlijke – manier om hoog uit te komen bij de zoekresultaten is door het schrijven van goede tekst.
Simpel: gewoon schrijven wat je bezoekers willen lezen. Antwoord geven op hun (zoek)vragen. Dat wordt ook gewaardeerd door de zoekmachines.
Nou ja, zo simpel is dat natuurlijk niet. Vandaar dat de workshop de hele dag duurde 😉 Het vergt nogal wat onderzoek, bv. naar het zoekgedrag van mensen op het web (dat is soms verrassend anders dan je denkt).
Altijd al alles willen weten over zoekwoorden, paginastructuur, link juice, etc.? Ik vertel je er graag meer over.
Recente blogartikelen
Over Els Brouwer
Doet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.