YEAH! Dat Kan Jij Ook!

Ik ben potentiële klant van zo’n beetje iedere dienstverlener. Ook van jou. Coach? Ik kan je zomaar nodig hebben – life is hard. Fotograaf? Volgend jaar heb ik weer een nieuwe ava nodig (m’n foto’s verouderen nog sneller dan ik zelf al doe).

Maar ja. Je hebt dienstverleners, dienstverleners en dienstverleners.

Je hebt saaie dienstverleners. Als ik hun copy en content lees, bekruipt mij direct een intens gevoel van opperste verveling. Boring!

Je hebt niet-saaie dienstverleners. Die zijn over de top, bijkans hysterisch zelfs. Yeah! Happy! Ik Leef Mijn Passie. Dat Kan Jij Ook! Als ik dat soort dingen zie, voel ik een nare kriebel.

En je hebt natuurlijk al die andere dienstverleners. Dun gezaaid, dat wel. Daar krijg ik zo’n goed gevoel bij dat ik denk van: ja, jou bookmark ik even.

Ik weet dat jij geen saaie muts bent of doorgedraaide hysterica. Anders zou je mijn blog updates niet lezen. Natuurlijk weet ik ook dat het schrijven van copy en content voor veel dienstverleners niet zo makkelijk is. Er wordt heel wat gezucht en gekreund.

Want het gaat niet alleen om wat je zegt – je boodschap – maar zeker ook om hoe je het zegt. C’est le ton qui fait la musique, je weet ‘t.

Wat je zegt, ben je zelf

Veel dienstverleners hebben een kek logo, een frisse huisstijl en dito visitekaartjes. Daar is flink over nagedacht. Bepaalde kleuren mogen wel, andere juist niet. Allemaal onderdeel van hun visuele identiteit: het gezicht van hun merk.

Maar er is ook zoiets als de stem van je merk: je verbale identiteit, je MerkStem.

Die wordt (heul simpel gezegd) bepaald door de woorden die je gebruikt (en welke juist niet), hoe je met die woorden zinnen maakt en de stijl waarin je schrijft. Die bepalen je stem, hoe je klinkt en overkomt, wat een ander erbij voelt. Daar schemeren – als ’t goed is – jouw persoonlijkheid en het karakter van je bedrijf doorheen. Zo onderscheid jij je van anderen.

Klein oefeningetje

Als jij je stem wilt bepalen heb je om te beginnen een aantal bijvoeglijk naamwoorden nodig. Welke passen het best bij jou en je bedrijf? Om je op weg te helpen heb ik een paar vragen voor je.

  • Wat voor persoon ben jij? Ben je de leukste thuis? Trek jij altijd als laatste de cafédeur achter je dicht? Of mag jij door iedereen bij nacht en ontij gebeld worden?
  • Hoe sta jij tegenover je klanten? Als ondersteunende coach of kick-ass trainer? Als inspirerend voorbeeld of goeroe-tegen-wil-en-dank?
  • Wat vinden je klanten zelf van je (tip: niet bang zijn, gewoon vragen!)
  • En wat ben je absoluut niet? Betweterig? Saai? Dom?

Beetje zelfonderzoek gedaan? Kies een paar bijvoeglijk naamwoorden waarbij je je lekker voelt. Daarmee heb je de grote lijnen van je MerkStem te pakken. Nu kun je kijken hoe die in specifieke situaties klinkt: wat de toon is. Bijvoorbeeld formeel of informeel, serieus of grappig, relaxed of energiek – en alles wat daartussenin zit.

M’n eigen voorbeeld

Voor mij is ‘vriendelijk’ belangrijk. Ik hoef echt niet door iedereen leuk gevonden te worden. Maar ik hecht wel aan wellevende vriendelijkheid: warm en open. Niet soft of zonder focus. Wel informeel en persoonlijk.

En ‘helder’. Ik ben rechttoe rechtaan en eerlijk. Niet oppervlakkig, neerbuigend of kleuterig. Wel direct en scherp.

Niks forceren

Je toon moet wel echt zijn. Doe jezelf niet anders of beter voor dan je bent. Lezers en klanten prikken er zo doorheen. Bovendien is het voor jezelf bijna niet op te brengen.

En overdrijf niet. Je hoeft je toon niet overal expliciet te laten klinken. Soms volstaat nuchter Nederlands.

Je toon ben jezelf. Je hele persoonlijkheid ssschmiert erdoorheen. Maar dat is niet het hele verhaal. Je schrijft immers voor je onderneming, en niet in je dagboek. Als je een eigen stem wilt ontwikkelen moet je ook kiezen waar je voor staat. Wat wil je dat je lezers voelen en ervaren?

Ik ben niet zo van de quotes, maar deze wil ik toch graag met je delen: mensen onthouden niet wat je gezegd of gedaan hebt, maar hoe jij ze zich hebt laten voelen.

Recente blogartikelen

About the Author: Els Brouwer

Doet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.