Weet je nog
Zes jaar geleden deed ik een kleine enquête onder de lezers van deze nieuwsbrief. Dat gaf een behoorlijke respons, en uiteindelijk heb ik er niets mee gedaan.
(Story of my business life. Wilde plannen maken voor workshops en wat dies meer zij, en toch gewoon uurtje-factuurtje blijven doen voor klanten.)
Ik heb alleen de antwoorden (anoniem) in een mapje bewaard. Vanmorgen, bij het opschonen van m’n laptop, kwam ik ze weer tegen.
Ongetwijfeld aangezwengeld door de wortel die ik had voorgehouden – in de vorm van (geloof ik) een voorproefje van de workshop die ik wilde uitrollen – waren respondenten bepaald scheutig met complimentjes.
Ze vonden het allemaal maar leuk wat ik deed. Waarover ik schreef. Wat ik schreef. Hoe ik schreef.
Nu zit ik in mijn tuin, tussen de vogels en de rozen (ja, ik woon in Heemstede – maar mind you, in een buurt waar de jongens vroeger tot bloedens toe uit knokken gingen tegen die van de aanpalende buurt, en mijn tuin is een postzegel van 5×5) wat te mijmeren.
Want weet je nog, dat stuk over passie, en die enkele vrijdagmiddagrant die ik deed, of dat ene stuk over waarom ik niet betaal voor jeweetwel, en dat ik jou net als IKEA aanspreek met je en jij (die is echt van heel lang geleden (15 jaar!), zelfs banken jijen en jouwen tegenwoordig), en over die coach die bij de copywriter kwam?
Ik vraag me af: word jij hierdoor weerhouden om met mij in zee te gaan? Misschien denk je wel dat dat ik alleen maar fris van de lever kan schrijven. Dat ik altijd zeg waar het op staat.
Het mooie is: je hebt nog gelijk ook.
Want ik wil dat jij óók onbevangen en duidelijk vertelt en schrijft waar jij voor staat.
Niet vervelend of zuigend. Brr, we kennen allemaal wel van die betweters en roeptoeters.
Wel eerlijk, vriendelijk en persoonlijk. En als het even kan in plain Dutch.
Daarvoor heb je twee dingen nodig
Een mening. Je moet dus wel een visie hebben. Het is wel handig dat je ook echt iets vindt van je werk, je klanten, hoe anderen het doen. Dat je zicht hebt op wat jou onderscheidt.
Het verschil tussen jou en anderen hoeft helemaal niet zo groot te zijn. Soms hoef je alleen maar helderder en pittiger te communiceren dan je collega’s, en dan ben jij ineens de grote cheerleader.
Plus een beetje moed. Dat komt deels vanzelf met het hebben van een diepgewortelde visie.
Het wordt een ander verhaal wanneer je de ‘online markt’ opgaat. Wanneer je dat allemaal wereldkundig wil gaan maken. Daar heb je méér durf voor nodig.
De durf om je je innerlijke criticus te omarmen als die je lamlegt tijdens het schrijven van een grensverleggend e-book.
De durf om dat bedriegersmandje voor eens en voor altijd in de kast op te bergen – je weet zo langzamerhand toch wel dat je daar nooit en te nimmer doorheen zal vallen – bij het plaatsen van een uitgesproken blogartikel.
Als je tijdens het schrijven blokkeert, zal het je sowieso helpen om het fenomeen van shitty first drafts te begrijpen en toe te passen.
En onder het motto: iedere koopman prijst zijn eigen waar –
Je maakt het je veel makkelijker als je hierbij hulp vraagt!
Soms weet je zelf niet precies wat je ergens van vindt, of waarin je onderscheidend vermogen ligt. Een buitenstaander ziet dat veel beter. Bovendien zegt die wél gewoon waar het op staat – namens jou, en kiest die wél die pittige woorden.
Eerlijk? Mijn klanten schrikken soms als ze het eindresultaat zien.
Terwijl het precies is wat ze bedoelen. Maar ja, zwart-op-wit is toch anders dan vluchtige woorden in de lucht. Bij hun eigen eerdere pogingen hadden ze alle jeu eruit gehaald. Tot er alleen maar abstracte slappe hap over bleef. En dat moet je niet willen, dat willen je klanten ook niet.
Heb jij nu hulp nodig bij het bereiken van je klanten?
Of je zelf je online communicatie doet of (deels) laat doen, hangt vooral af van jouw tijd en zin. Ik ben altijd in voor een goed gesprek hierover. Vertrouwelijk, natuurlijk. Niemand hoeft te weten dat jij soms met je handen in het haar zit omdat je echt geen idee meer hebt. Mijn klanten krijgen de hulp die ze willen: van ideeënbrainstorm tot het schrijven en/of redigeren van blogartikelen, e-books en webteksten.
Recente blogartikelen
Over Els Brouwer
Doet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.