Waarom lees je een verhaal uit?
Het ene verhaal lees je uit, het andere niet. Sommige nieuwsbrieven belanden ongelezen in de prullenbak, op sommige webpagina’s klik je snel door. De tekst boeit niet, je kunt je aandacht er niet bij houden. Waarom niet?
Meesterverteller Stephen King heeft hier misschien een antwoord op. Ik las laatst zijn The Colorado Kid. Hoewel ik geen fan van zijn horror ben, heb ik deze hard-boiled story over een niet op te lossen mysterie in een keer uitgelezen.
Hoofdpersoon is een jonge stagiaire op de redactie van The Weekly Islander. De twee oudere journalisten op de redactie vertellen haar over de onopgeloste zaak en waarom zij daar nooit over hebben geschreven.
In 1980 ontdekken twee jongeren een lijk op het strand, naast een afvalbak. De dode man kan niet worden geidentificeerd en zijn lichaam vertoont geen tekenen van geweld. Men denkt dat hij door verstikking om het leven is gekomen omdat in zijn keel een groot stuk vlees blijkt vast te zitten.
Elke clou in het verhaal leidt echter tot nieuwe ontdekkingen, die de zaak alleen maar meer versluieren. Er lijkt nergens een goede verklaring voor te zijn, het zijn allemaal losse eindjes.
Uiteindelijk slaagt men erin de man te identificeren en zijn herkomst te achterhalen, dankzij een pakje sigaretten. Maar iedereen blijft zich afvragen hoe The Colorado Kid vanuit zijn woonplaats in slechts vijf uur het eiland heeft kunnen bereiken, en vooral waarom …
Het mysterie wordt niet opgelost en blijft daarmee een onbevredigend verhaal. Niet goed genoeg om de krant te halen.
De journalisten leggen uit waarom het ene verhaal wel een verhaal is dat mensen willen lezen en het andere niet. Elk goed verhaal heeft namelijk een ‘het moet wel zo zijn’-factor, een musta-been.
Een schrijver moet zijn lezers genoeg feiten geven om zijn eigen verhaal mee te maken; er mag niet meer dan één onbekende factor in zitten.
De lezer moet denken: de butler (bakker, coach, schrijver, etc.) zal het wel gedaan hebben, omdat hij/zij jaloers was of net ontslagen. Bij The Colorado Kid was er geen verhaal omdat er alleen maar onbekende factoren waren.
Een golf is mooi om naar te kijken als hij over het strand komt aanrollen, maar als het er te veel zijn, word je zeeziek.
Wanneer je een nieuwsbrief schrijft, of een tekst voor je website, denk hier dan eens aan. Geef niet te veel losse informatie, en schrijf naar een onontkoombare clou. Je klant moet zich erin herkennen en ervan doordrongen raken dat jij degene bent die zijn probleem kunt oplossen. Dan leest hij je verhaal wel uit!
Recente blogartikelen
Over Els Brouwer
Doet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.