Waarom jij wel welkom bent op mijn homepage

Vandaag was het mijn nieuwsbrief-dag. Ik had een artikel geschreven over het maken van een goede, wervende homepage. Hoe je ervoor kunt zorgen dat de bezoeker van je homepage daadwerkelijk een lezer (en koper) wordt.

De uitdaging bij e-zines is altijd: hoe krijg je de abonnee zover dat hij hem ook echt opent en leest? Dat kun je doen door het e-zine een aantrekkelijke subjectregel te geven.

In deze nieuwsbrief beschreef ik o.m. de tekst die je op sommige websites weleens ziet:

Welkom op mijn homepage

Dat is – imho – echt dodelijk. Dat lijkt heel erg op die kokos deurmat waarop je je vuile schoenen afveegt. Praktisch, zeker. Maar zeker niet uitnodigend.

Als onderwerpregel had ik mijn elektronische nieuwsbrief de volgende titel gegeven:

Jij bent niet welkom op mijn homepage

Daarmee verwees ik naar die kokos deurmat. En ik vond deze subject regel wel lekker prikkelend, beetje provocerend. Dat de lezer denkt: He? Hoezo niet welkom?! Dat bepaal ik zelf wel!

Ik kreeg al binnen 5 minuten een e-mailtje van een abonnee. Zij schreef dat ze het helemaal geen leuke subjectregel vond. En dat haar de zin om verder te lezen bijna was vergaan.

Dat spijt mij natuurlijk zeer. Het was absoluut niet mijn bedoeling om negatieve gevoelens of gevoelens van tegenzin op te roepen. Dat heb ik haar ook gezegd (en bedankt voor de feedback).

Maar ja. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Misschien was de subjectregel te ironisch? Ik ben trouwens wel benieuwd hoeveel mensen deze keer het e-zine hebben geopend, vergeleken met andere. Zou dat meer zijn, of juist minder?

Waar ik erg benieuwd naar ben, is naar jouw perfecte onderwerpregel. Met welke regel heb jij het meest succes gehad? Laat het me weten!

PS Je bent natuurlijk van harte welkom op mijn homepage.

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.