Schrijf jij precies wat je wilt zeggen?

Je weet precies wat je wilt zeggen. Je bent goed in je vak, levert een fantastische dienst. Je hebt vaak genoeg gezien dat je klanten er écht profijt van hadden. Je ziet haarscherp de voordelen van je dienst voor je klant.

Maar hoe schrijf je dat nu op? Hoe schrijf je dat op zo’n manier dat de lezer zich herkent en denkt: dat is iets voor mij of dat heb ik net nodig. Want als je de lezer op je site niet weet te boeien of overtuigen met je tekst surft hij echt zo weer verder. Recht in de armen van je concurrent …

Ik ga je hier een trucje leren. Met dit simpele trucje ben jij in staat helder en overtuigend te verwoorden wat je eigenlijk wilt zeggen. Ik zeg eerlijk dat ik het niet zelf heb bedacht.

Eerst een voorbeeld uit een advertentie die ik vorige week in de Volkskrant las.

Niet alleen de watersporters zijn blij dat Oostenrijkse meren van drinkwaterkwaliteit zijn. In het heldere water van de Alpen voelen ook ontelbare vissoorten zich thuis. En daar zijn de Oostenrijkse topgastronomen weer blij om. Zij verwennen hun gasten graag met regionale specialiteiten en slepen regelmatig haute cuisine-onderscheidingen in de wacht.

Drie vliegen in één klap.

Zie je het retorische stramien van die alinea?

Alles draait om het water van de meren in Oostenrijk. Dat heeft als kenmerk dat het zo helder is dat behalve de watersporters ook de vissen ervan profiteren; 2 grote voordelen. En daar zijn de koks weer blij mee. Die koken namelijk de sterren van de hemel met die vissen. Drie voordelen van dat heldere Alpenwater. Er is geen speld tussen te krijgen.

Als je de tekst uitkleedt, houd je dit over:

Niet alleen …
Maar ook …
En (of bovendien) …

Denk nu eens aan jouw dienst. Is er een kenmerk dat je graag wilt noemen in je webtekst? Bedenk een aantal voordelen voor je klant. En formuleer het volgens dit stramien.

Nog een voorbeeld. Niet alleen de abonnees op je gratis nieuwsbrief zullen tevreden zijn. Als zij echt wat hebben aan de tips en adviezen sturen ze de nieuwsbrief door aan hun collega’s. En daar kun jij weer blij mee zijn. Want zo komen er meer bezoekers op je website. Die je artikelen gaan lezen en in de toekomst wellicht zaken met je doen.

Zet dus niet het kenmerk van je dienst centraal. Je klanten willen weten: wat heb ik eraan? Dus benoem de voordelen, bijvoorbeeld met dat stramien.

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.