Schrijf jij authentiek of persoonlijk?
Online ondernemers zoals jij en ik moeten aan de bak. We moeten content maken voor onze website, e-zine, blog en artikelen. Als dienstverlener sta je daarbij voor een extra uitdaging. Want je wilt niet dat je lezers denken dat je een of andere robot bent die ze via het beeldscherm toespreekt. Je wilt authentiek en empathisch overkomen, gewoon als jezelf.
Ik wijdde er eerder deze week al een blogpost aan: authentiek schrijven voor dienstverleners. Want dat is wat veel dienstverleners willen. Ze willen met hun eigen woorden hun lezers aanspreken.
Maar dat zijn niet de woorden die je lezer wil lezen. Het hele idee van internet marketing is dat mensen naar je site komen, je leren kennen en dan je dienst kopen.
In dat ‘je leren kennen’ zit wel een geniepige paradox. Want eigenlijk willen mensen jou niet echt leren kennen. Mensen die jou echt willen leren kennen, die bellen je wel op voor een kop koffie.
De bezoekers op je site of de lezers van je nieuwsbrief willen hulp.Ze zitten ergens mee en daar zoeken ze een oplossing voor. Dus de vraag ‘hoe kan ik authentiek schrijven?’, is een verkeerde vraag.
De juiste vraag is ‘hoe kan ik zo schrijven dat mijn lezer zich aangesproken voelt’. Hoe schrijf ik zo dat ik mijn lezer in zijn hart raak? Dat ik het precies heb over waar hij ’s nachts van wakker ligt?
Dat kun je natuurlijk alleen doen als je weet voor wie je werkt. Je moet je aanstaande klanten daarom van haver tot gort kennen. Zijn het dertigers die met levensvragen worstelen, managers die moeite hebben met leidinggeven, accountants die munitie nodig hebben om eigen klanten te helpen?
Wie het ook is en wat hij ook nodig heeft: je moet in zijn taal schrijven. Want alleen dan zal hij iets van je kopen.
Mensen lezen nu eenmaal het liefst over zichzelf. Daarom doe ik zoveel moeite om mijn teksten te personaliseren! Ik wil dat jij weet dat ik mijn teksten maak met speciaal jouw interesses en behoeftes in mijn achterhoofd.
Het is nu vrijdagochtend en ik zit in mijn werkkamer. Via mijn toetsenbord en beeldscherm probeer ik echt contact met je te maken. Ik stel me voor dat jij dit bericht leest, achter je beeldscherm op kantoor, in de huiskamer of in het geïmproviseerde kantoor in de slaapkamer. Ik spreek jou direct aan.
Want wat wil je met al je geschrijf? Contact leggen met je lezer toch? Sommige teksten informeren en instrueren, maar daar heb ik het nu niet over. Ik heb het nu over de teksten voor je website, je weblog, je artikelen, je e-zines. Bekommer je er niet over hoe jij zo authentiek mogelijk kunt schrijven. Maar spreek je lezer direct aan en schrijf zoals je (netjes) spreekt. Je kunt daarbij wel persoonlijk schrijven.
Elke keer als ik mijn e-zine heb verstuurd, merk ik aan de vele persoonlijke reacties dat lezers zich echt aangesproken voelen. (Dat geldt niet voor iedereen. Maar ik kan niet iedereen gelukkig maken. Sommigen spreken mijn schrijfstijl en toon niet aan. Dat is weer een ander gevolg van persoonlijk schrijven.)
Een paar tips die jou zullen helpen bij het praten met je lezers
Tip 1 Schrijf in de eerste en tweede persoon. Je weet wel: ik en jij (of u). Dat geldt ook als je IT-diensten aanbiedt of een cursus pensioenen verkoopt. Schrijf niet ‘Veel bedrijven zoeken …’, maar zeg ‘U zoekt …’. Schrijf niet ‘Wij van Firma X …’, maar zeg ‘Ik …’.
Stel je eens voor dat je koffie drinkt met je ideale klant. Wat zou je tegen hem willen zeggen? Welke woorden zou je daarvoor gebruiken? Spreek in je teksten je lezer direct aan. Zo produceer je persoonlijke webcopy. Je zult ook zien dat de woorden in een natuurlijke flow komen. Net alsof je lekker zit te kletsen met je vriendin.
Tip 2 Schrijf zo dat je persoonlijkheid erdoorheen schijnt. Je mag best een grapje maken, een uitroepteken plaatsen of een smiley. Het hoeft allemaal niet zo bloedserieus! Maar je weet: overal waar ‘te’ voorstaat … (behalve in ‘te’vreden). Sluit dus niet élke zin af met een uitroepteken en zet niet in élke alinea een smiley.
Tip 3 Lees je teksten hardop voor. Het klinkt misschien raar. Maar je zult zien dat het werkt. Lees je tekst – voordat je hem op je site plaatst – eerst hardop voor. (Waarschijnlijk wil je dan even alleen zijn …) Want daar waar je stottert of struikelt, loopt je tekst niet lekker. Misschien is een zin te lang of klopt de woordvolgorde niet. Verbeter dat dan. Ik doe dat zelf bij al mijn teksten (en alleen daarom al ben ik blij dat ik éénpitter ben ;-)) Lees deze alinea maar eens hardop voor; je zult merken dat hij best lekker ‘bekt’.
Je kunt ook het omgekeerde doen. Begin dan niet gelijk met schrijven, maar spreek je tekst eerst in. Gebruik een voice recorder en praat over je dienst en je klanten. Typ het dan uit. Je zult waarschijnlijk de grammatica e.d. nog moeten oppoetsen. Maar je hebt dan wel een spontane tekst! En daar gaat het om. Als jij je diensten wilt verkopen, moet je ze tot leven brengen.
Bedenk wel: je zult compromissen moeten sluiten. Je kunt niet alles schrijven wat jij wilt of wat jij mooi vindt. Je schrijft nu immers niet voor jezelf maar voor je lezer, van wie je hoopt dat hij je klant wordt. Als je lezer zich niet herkent in wat jij te zeggen hebt, is al je moeite voor niets.
Recente blogartikelen
Over Els Brouwer
Doet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.