Scannen van webteksten: niet voor iedereen

Momenteel doe ik research voor een e-book: websites schrijven voor zakelijke dienstverleners. Die research bracht me weer eens bij ‘web usability goeroe’ Jakob Nielsen.

Webpagina’s moeten scanbaar zijn. Dat weet je. Dat zegt iedereen. Ik ook. Maar daar doe je dus niet elke bezoeker van je website een plezier mee. Dat las ik in het artikel Lower-Literacy Users.

Het scannen van teksten op websites blijkt erg moeilijk te zijn voor laaggeletterden. Zij kunnen niet in 1 oogopslag zien waar een tekst over gaat. Ze moeten de tekst echt woord voor woord lezen. Laaggeletterden focussen op elk woord, op elke regel. Daardoor hebben ze een beperkt gezichtsveld en missen ze zaken daarbuiten. Ook hebben ze moeite met scrollen. Dat verbreekt hun visuele houvast in de tekst omdat ze niet terug kunnen scannen.

Nu richt ik me met mijn bedrijf en met mijn teksten op hooggeletterde zakelijke dienstverleners, bv. coaches, consultants en IT-specialisten.

Maar als jouw bedrijf zich richt op mensen met een lage geletterdheid – ca. 1,5 miljoen Nederlanders – vind je het artikel misschien wel heel interessant. Nielsen geeft ook een aantal nuttige tips waarmee je de gebruiksvriendelijkheid van je website kunt vergroten.

Recente blogartikelen

Over Els Brouwer

Els BrouwerDoet sinds 2007 aan online copywriting en contentmarketing, samen met ondernemers. Helpt graag, maar heeft wel een mening. Wars van goeroes en nuchter as a dodo.